Annonce
Bolig og livsstil

Black Friday: Sådan forfører butikkerne dig til at købe

Sidste år handlede vi for to milliarder kroner på Black Friday, og dermed blev dagen den største indkøbsdag i Danmark nogensinde. Foto: Free/Colourbox

Kapløb om de gode tilbud, begrænsede varer i butikken og rabatter opgjort i procenter, er nogle af de trick, butikkerne bruger for at få os til at købe mere.

Mens kunderne kæmper om at få fingrene i de gode tilbud på Black Friday, så kæmper butikkerne for at få fat i kunderne.

Og butikkerne har forstået at udnytte indtil flere psykologiske kneb i forsøget på at tiltrække forbrugernes opmærksomhed og få os til at købe mere.

Det fortæller Morten Holm Steinvig, der er specialkonsulent i finansielt forbrug hos Penge- og Pensionspanelet.

For eksempel ved at opbygge så meget hype og spænding i dagene op til Black Friday, at vi begynder at tænke, at vi kan "vinde" de gode tilbud.

Så vi stiller os i kø helt ud på gaden og spurter ind, når dørene åbner sig, så hele arrangementet føles som at være med i en sportskonkurrence, hvor de hurtigste kunder vinder, og de andre taber.

- Hypen gør, at vi bliver meget følelsesmæssigt ophidsede og en lille smule stressede, hvilket får os til at slå fornuften fra, så vi får sværere ved at skelne de gode tilbud fra de dårlige, siger Morten Holm Steinvig og fortsætter:

- Det er der, man kan komme til at foretage køb, hvor man i bagklogskabens ulideligt klare lys tænker: Har jeg overhovedet brug for den brødrister?

Morten Holm Steinvig fraråder ikke at købe noget på Black Friday, for der er mulighed for at spare penge.

Men det er vigtigt at være opmærksom på butikkernes kneb, så man ikke lader sig rive unødigt med, mener han.

Nogle butikker reklamerer for eksempel med store slagtilbud, hvor en brødrister måske kun koster 50 kroner, men så er der til gengæld kun 25 brødristere per butik.

- Den knaphed får os til at tro, at vi kan risikere at tabe kapløbet om brødristeren, selv om vi måske ikke har brug for den. Udsalgssituationen bliver en konkurrence mod de andre kunder, og vi får en frygt for at gå glip af noget og ender med at lave nogle idiotiske køb, siger han.

Butikkerne bruger også deres skilte til at fange forbrugernes opmærksom, fortæller Thomas Zoëga Ramsøy, der er hjerneforsker og stifter af Neurons Inc.

Undersøgelser viser, at vi generelt er mere tilbøjelige til at lægge mærke til et skilt, hvis vi i forvejen har et positivt forhold til det brand, der reklameres for.

Derudover kan skiltets farver, kontrasten mellem farverne, en pris eller ordet "tilbud" fange vores opmærksomhed.

- Vi har lært, at sort skrift på et gult skilt betyder tilbud, så det vil vi hurtigt lægge mærke til, siger Thomas Zoëga Ramsøy.

Og vi bliver automatisk mere fristede til at købe, hvis et skilt reklamerer med en rabat, der er opgjort i procenter.

- Det trigger os helt vildt, hvis der står "40 procents rabat", fordi vi ikke engang behøver at lave hovedregning. Vi får bare en mavereaktion, der siger: "40 procent, det batter", lige meget om det så er 40 procent af 20.000 kroner eller af 100 kroner, siger Thomas Zoëga Ramsøy.

Generelt er vi mere tilbøjelige til at falde for tilbud, hvis prisskiltet er nemt at afkode, fordi skiltene netop giver os en hurtig emotionel reaktion, hvor vi ikke behøver at gå i gang med en stor tankeproces, siger Thomas Zoëga Ramsøy.

- Hvis tilbudsprisen står i højre side af skiltet, den almindelige pris i venstre og produktinformation i midten, så er det for eksempel et dårligt designet skilt, fordi man overbebyrder folk med information, siger han.

Fakta: Undgå impulskøb på Black Friday

- Bliv hjemme, og shop online, så du undgår at blive påvirket af den hektiske stemning i butikken.

- Vil du ned i butikken, så sørg for at være udhvilet og have spist et godt måltid inden. En træt hjerne kan tage dumme beslutninger.

- Hæv kontanter, og tag dem med i butikken.

- Køl din hjerne, når du ser et tilbud. Stop op, tag en dyb indånding, og vent et par timer. Pausen giver din hjerne tid til at falde til ro.

- Vend købet med din kæreste, din mor eller en anden, før du slår til.

- Se for dig, hvad du må undvære, hvis du bruger penge her og nu.

Kilde: Penge- og Pensionspanelet.

/ritzau fokus/

  • Blurred motion of woman holding paper bag
    Sidste år handlede vi for to milliarder kroner på Black Friday, og dermed blev dagen den største indkøbsdag i Danmark nogensinde. Foto: Free/Colourbox
Annonce
Annonce
Annonce
Politik

Lollik bliver spidskandidat

Dølle

Politiet opfordrer før Dølle: - Lad være med det

Lolland

50.000 træer og buske plantes: Ny skov indvies

Sport

NFH-semifinalemodstander fundet

Dølle

Claus gjaldede: Er I liderlige? Og endte på landsdækkende tv

Guldborgsund

Helt vildt: Lokal forestilling nomineret til landets største teaterpris

Lolland

Ingen parterapeut: Minister afviser at løse byrådskrise

112

Snuppet med stor mængde narko: Skjult i hemmelige rum i bilen

Politik

Dansk minister afbryder 1. maj-tale

Indland

Ung kvinde løsladt i mørklagt terrorsag

Guldborgsund

Kampfly spottet over Falster: Her er forklaringen

Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne

Sport

Chok dagen efter semifinaleplads: NFH skal have ny træner i 2025

Guldborgsund

Fagforeninger på 1. maj: Vi drukner i vores egen succes

Lolland

Utæt pakning stopper færge

Annonce
Annonce
Lokal nyt

Erkender skralde-brøler: Men borgerne hænger på regningen

Sport

Langt fra dansk rampelys har Mike fra Maribo høstet store trofæer

Indland

Derfor hyler sirenerne i dag

Indland

Brand i skib i Køge: Nu kan borgere færdes frit

Dølle

- Det er noget, der har rigtig, rigtig høj prioritet

Sport

Overrasket Kielstrup efter drama:  - For fanden da. Vi er i semifinalen

Lokal nyt

Melder tæt på udsolgt