Annonce
Bolig og livsstil

Læs det med småt og undgå klager over mobilselskabet

Det er træls at ende med en lang og sur klagesag, fordi du ikke er enig med mobilselskabet om, hvad i har aftalt. Foto: /ritzau/Hjorth Henning/arkiv

Aftalevilkår, hvor kunde og teleselskab er uenige om, hvad abonnementet indeholder, er den hyppigste årsag til klager.

Det er enerverende og frustrerende, når det mobilselskab, som skulle give dig et godt tilbud eller et bedre abonnement, ikke lever op til den aftale, som du troede, I havde lavet.

Og i langt de fleste tilfælde, hvor forbrugerne er så utilfredse med deres teleudbyder, at de går videre til myndighederne med klagen, så er det netop aftalevilkårene, der er årsag til tvisten mellem udbyder og abonnent, oplyser Teleankenævnet.

- Aftalevilkår dækker over de ting i aftalen, som ikke er selve regningen, siger Nina Lester, der er sekretariatschef i Teleankenævnet.

Nævnet tager kun sager ind, når parterne selv har forsøgt at løse tvisten først, men uden held.

Sidste år fik 37,3 procent af de klagende noget ud af at klage enten i form af et forlig, helt eller delvist medhold.

Men for de flestes vedkommende - 52,2 procent - fik de ikke medhold i klagen. I 10,5 procent af tilfældene blev klagen afvist.

- Når man er uenige om, hvad man egentlig har aftalt, så er det ofte fordi, det er lidt kompliceret stof, hvor det kan være svært at sidde og læse alt det, der står med småt og sammenligne det med regningen. Og det er ikke alle, der tager sig tid til at læse aftalen grundigt, siger Nina Lester.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen anbefaler, at man ikke kun fokuserer på én ting, når man skifter mobilabonnement.

Det kan godt være, at man skal bruge flere gigabytes data, men det er ikke det eneste vilkår, man skal være opmærksom på.

- Når man går aftalen igennem, skal man hæfte sig ved, hvad aftalen som minimum koster i bindingsperioden, siger Tanja Højrup, der er specialkonsulent hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Man skal også altid vide, hvor lang bindingsperioden er, når man får en aftale tilsendt, råder hun.

Samtidig er det en god idé at gøre sig klart, hvad ens behov er.

Får du et godt tilbud på et abonnement med en musiktjeneste ovenikøbet, er tilbuddet mest relevant, hvis du allerede bruger - eller kan se dig selv bruge - den tjeneste i fremtiden.

Hvis det er gigabyte, du har brug for, så sørg for ikke at lade dig forblænde af andre ting i aftalen, lyder det fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Fakta: Disse ting skal du finde svar på i en ny mobilaftale

- Hvad er mit behov, og opfylder abonnementet de behov?

- Er der andre udbydere, der tilbyder det samme til en bedre pris? Tjek på internettet.

- Tjek, om der er gebyrer eller andet, der kan presse den samlede pris på abonnementet op.

- Hvad er mindsteprisen i bindingsperioden, og hvor længe binder du dig?

- Dækker mobilselskabet, der hvor du typisk opholder dig?

Kilde: Forbrug.dk.

  • Mobiltelefon - priser
    Det er træls at ende med en lang og sur klagesag, fordi du ikke er enig med mobilselskabet om, hvad i har aftalt. Foto: /ritzau/Hjorth Henning/arkiv
Annonce
Annonce
Annonce
112

Stoppet med tåregas i bilen

Lolland

Henrik er ikke i tvivl: Den vil ødelægge vores by

Sport

Overrasket Kielstrup efter drama:  - For fanden da. Vi er i semifinalen

Indland

Derfor hyler sirenerne i dag

Lolland

Trods store ændringer: Gode nyheder fra Dølle

Lokal nyt

Melder tæt på udsolgt

Sport

NFH i DM-semifinalen efter gigantisk drama

Dølle

Husker du? Når damerne går fest-amok

Sport

Skæbnekamp for NFH: - Det vil være en kæmpe skuffelse

Indland

Brand i skib i Køge: Nu kan borgere færdes frit

112

Skib i brand i Køge - sundhedsskadelig røg driver ind over byen

Indland

EasyPark får millionbøde: Oplyste ikke tilstrækkeligt om gebyr

Guldborgsund

Har ligget der i årtier: Nu skal den rives ned

Lokal nyt

TV2 Øst-direktør færdig: Her er afløseren

Dølle

Dansk toppolitiker besøger Dølle

Annonce
Annonce
Lokal nyt

- De er lige så farlige, som lastbilerne er i trafikken

Lolland

Vestas udvider i Nakskov og søger ansatte

Indland

Sjællændere indtager frontlinjen i kampen mod sjælden flåtvirus

112

Se video af voldsom bådbrand: - Det så grimt ud

Lolland

Lokal kirke får over 700.000 kroner til istandsættelse

Guldborgsund

Ny redningsbåd til Gedser endelig i udbud

Guldborgsund

Tekniske problemer: Bro lukket