Nettet er et vigtigt musikmarked, når man vil til tops på hitlisterne. Østrigsk schlagerkonge er på sensationel vis dog nået til tops stort set uden netsalg.
Skønt en fjerdedel af musiksalget nu om dage foregår digitalt og via nettet, kan man godt være med, selv om man er schlagersanger og måske ikke henvender sig til et udpræget digitalt publikum.
Det har den østrigske schlagerkonge og tidligere world cup-vinder i storslalom Hansi Hinterseer i hvert fald bevist.
I sidste uge strøg han til tops på den danske pladebranches officielle albumhitliste, og nu viser det sig, at Hansi Hinterseer stort set ikke sælger sin musik digitalt.
Ifølge Hinterseers pladeselskab, Sony Music, er 99 procent af hans pladesalg nemlig sket i form af fysiske CD'er.
Det overrasker Sony-direktør Henrik Daldorph en smule.
- Cd-formatet er bestemt på retræte, men at det stadig har sit eget publikum, er Hansi Hinterseer et klokkeklart eksempel på, siger han i en pressemeddelelse.
Hinterseer er aktuel med opsamlingsalbummet "The Danish Collection". Det kommer i kølvandet på, at DK4's seere de seneste måneder har kunnet følge den østrigske sanger på kanalens schlageraftener.
Den 56-årige sanger har begejstret forskellige former for publikum gennem det meste af sit liv. I 1970'erne vandt han som skiløber world cup i storslalom og blev nummer to ved VM. Han deltog også ved de olympiske vinterlege i 1976 i Innsbruck i Østrig.
/ritzau/