Annonce
Debat

Fodboldfusion B1901/B1921 - er det en god idé ?

En fusion mellem klubberne, er som udgangspunkt en rigtig god idé. Imidlertid vil der kun være en gevinst ved en fusion, hvis en vilje og lyst, blandt bestyrelsesmedlemmer og foreningerne ildsjæle, gennemsyrer hele processen frem til den formelle fusion sker. Energien, og dermed foreningens ”robusthed” kommer indefra i foreningerne, nemlig fra de mange ildsjæle der er i foreningerne. Det er derfor ikke store flotte nye anlæg, og mange pengegaver, som sikrer, at en forening bliver velfungerende!

Jeg ved hvordan dette fungerer, efter at have været ildsjæl i Nørre Alslev Boldklub, i bestyrelsen i 10 år, og som formand i de 7 år.

Når jeg ser det meget flotte projekt fra B1901/B1921, på vej til politisk behandling, ser jeg også at den fusionsplan som parterne er blevet enige om, er betinget af at Guldborgsund Kommune ”deltager som forventet, i projektet om etablering af nye fællesfaciliteter med videre…”!

Det betyder helt konkret, i forhold til den politiske sagsfremstilling, at Guldborgsund Kommune, skal ryste op med 32 mio. kroner til projektet, for at foreningerne fusionerer. Det synes jeg er stærkt bekymrende. At bruge så mange af borgernes penge på én foreningsadresse i Nykøbing F., giver ikke nødvendigvis flere medlemmer, eller mere værdi for den enkelte sportsudøver.

I forhold til de enormt mange andre ildsjæle, som dagligt kæmper frivilligt for at drive de rigtig mange sports- og idrætsforeninger, andre steder i Guldborgsund Kommune, kan jeg og Venstre ikke forstå at en sportsforening i Nykøbing F, eller dennes ildsjæles indsats, nu skal belønnes så ualmindeligt meget mere end alle de andre i vores kommune.

Jeg vil gerne sætte tingene lidt i relief, med disse eksempler:

Byrådet har i flere år arbejdet på at få en ny Multihal i Gedser. Processen kører, men hertil mangler der endnu at blive fundet en del millioner. Det projekt bør prioriteres højere, så det kan færdiggøres..

Den ændrede skolestruktur, som ubetinget var nødvendig, har efterladt en del ”sår” flere steder i kommunen, i forhold til idrætsforeninger. Det må da være vigtigere at disse ”sår” lukkes først.

Jeg kender andre foreninger, som i årevis har afsøgt forskellige muligheder for udvidelse og fornyelse af klubhus og banefaciliteter, uden held. Skal de da stadig forblive ”bagerst i køen”.

Giver det god mening, først at spare 235 mio. kr. på kommunens drift, lukke skoler, reducere rengøring hos de ældre, reducere rengøring på veje og i bymidten, slukke gadelys, lukke badebroer o.s.v. – for så straks efter at dele 32 mio. kr. ud til én fodboldklub.? 

Jeg og Venstre skal gerne byde en fusion mellem B1901 og B1921 velkommen – men uden, at det skal være betinget af en kommunal ”gaveregn”

Arne Graae Jensen
Nørre Alslev

Annonce
Annonce
Annonce
Guldborgsund

René Christensen i cykel-uheld på Folkemødet

Guldborgsund

Kæmpe kendis-træf før stor premiereaften

Politik

Bøllebank til de andre borgmestre! Sikrede sig Folkemøde-hattrick

Samfund

Alarmselskaber opkrævede ulovlige gebyrer

Nykøbing

Hund fik antændt komfur: Brand i lejlighed i Nykøbing

112

Kvinde fra Rødby knaldet på massageklinik

Sport

Sådan starter de lokale talenter ved cykelløb i Nakskov og Nysted

Lolland

En streg i regningen: Lang næse til Langø

Sport

Cykelfest i weekenden - Stor DM-generalprøve i Nakskov og Nysted

Guldborgsund

Igen, igen, igen: Indsætter togbusser

112

Bedste ven til 33-årig tiltalt kendte 13-årig pige, der blev bortført

Guldborgsund

Ændrer i sidste øjeblik: "Jeg har fået en god ide"

Indland

Hidtil usete gps-forstyrrelser blev registreret på Bornholm i maj

Nordfalster

"Fællesskabsmakker" blev gennempryglet i fængslet

112

Kraftig røg fra hus: Dyr reddet levende ud

Lolland-Falster

"Jeg bliver gal over at se, hvor få penge der afsættes"

Annonce
Annonce
112

Fløjet til Rigshospitalet efter knivstik: Nu er hun fængslet i opsigtsvækkende sag

Sport

Styrker målmandsteam med ung keeper fra GOG

Lolland

Kommer med opfordring til konge-besøg på Lolland: - Det er kæmpestort

Lokal nyt

Sænker lokale elpriser igen: Så meget er de faldet siden energikrisen

112

Afsløret ved færgen: Bæltetaske førte til opsigtsvækkende fund

112

Udsat for vold i tog af kvinde fra Falster

Guldborgsund

Byrådsmedlem skifter til nystiftet liste: - Vi er til for borgerne