På byrådsmødet i Guldborgsund Kommune den 15. december 2011 var der et åbent punkt, der hed ”Strategi for projekt”. Bag denne intetsigende overskrift skjulte der sig et forslag om indretning af den tidligere marinestation på Gedser Odde til et råt udstillingshus for skulptur, historie og naturformidling og faciliteter, herunder møderum og toiletter.
Efter forespørgsel i kommunens forvaltning modtog Danmarks Naturfredningsforening i Guldborgsund Kommune (DN-G) en mail 1. februar 2012, hvori det bl.a. blev oplyst: ”Byrådet har besluttet, at bygningen (Marinestationen) skal renoveres. Renoveringen vil ikke kræve en dispensation fra strandbeskyttelseslinje, byggetilladelse eller landzonetilladelse. Med hensyn til anvendelsen vil der blive taget stilling til dette, når huset er renoveret, og en ændret anvendelse vil naturligvis ske efter reglerne i Naturbeskyttelsesloven vedr. strandbeskyttelseslinjen og Planloven vedr. zonetilladelse”.
På denne baggrund besluttede DN-G at sende retlig klage til Natur- og Miljøklagenævnet 14. februar, hvori vi appellerede til, at sagen blev hjemvist til Guldborgsund Kommune, principalt til udarbejdelse af lokalplan og kommuneplantillæg samt ansøgning om dispensation fra strandbeskyttelseslinjen, subsidiært til ansøgning af landzonetilladelse og ansøgning om dispensation fra strandbeskyttelseslinjen.
Allerede 30. maj forelå afgørelsen: ”Natur- og Miljøklagenævnet kan ikke give medhold i klagen over Guldborgsund Kommunes vurdering af, at renoveringen af Marinestationen på Gedser Odde kan ske uden tilvejebringelse af lokalplan og uden landzonetilladelse”.
Det betyder, at kommunen nu kan iværksætte renovering af bygningen. Men når det er sket, må det formodes, at der foretages en afspærring indtil man har fået de nødvendige tilladelser til ændret anvendelse. Det gælder ikke bare de to separerede bygninger (med bl.a. nyindrettede udstillingsrum og handicaptoilet), men også det overdækkede areal imellem (den oprindelige atriumgård).
Kommunen har i tidligere omtalte mail oplyst: ”at der planlægges en event i form af en mindre udstilling af kortere varighed i sommeren 2012”. Man får derfor rigtig travlt, for inden da skal man have søgt sig selv om landzonetilladelse og Naturstyrelsen om dispensation fra strandbeskyttelseslinjen.
Det bemærkes således, at Natur- og Miljøklagenævnet i sin afgørelse bl.a. anfører, at man ”er enig i, at en senere indretning af et kultur- og naturformidlingshus i den eksisterende bebyggelse på Gedser Odde som det mindste vil kræve en landzonetilladelse, henset til den betydning for og påvirkning af området, som et øget antal besøgende må forventes at foranledige.
Det må også medgives klager, at det havde været hensigtsmæssigt, dersom kommunen – da spørgsmålet om anvendelsen forekommer klarlagt – allerede på nuværende tidspunkt, og inden renovering af bygningen, havde gjort op med problematikken omkring den ændrede anvendelse, og enten gennem en planlægningsproces eller på baggrund af en landzonetilladelse havde fremlagt detaljerede planer for den fremtidige anvendelse af området”.
Natur- og Miljøklagenævnet slutter med at slå fast: ”Det skal understreges, at nævnets stillingtagen til renoveringen af bygningen ikke skal betragtes som en foregribelse af udfaldet af en eventuelt efterfølgende klagesag om en senere anvendelse og indretning af ejendommens bebyggelse og området omkring denne, herunder med hensyn til spørgsmålet om lokalplanpligt, ligesom Natur- og Miljøklagenævnet ved klage over en meddelt landzonetilladelse vil kunne efterprøve såvel ret som skøn.
En ændret anvendelse kræver dispensation efter naturbeskyttelseslovens § 15 om strandbeskyttelseslinjen. Afgørelse herom vil ligeledes kunne indbringes for Natur- og Miljøklagenævnet til efterprøvelse af såvel ret som skøn”.
I givet fald vil DN-G (selvfølgelig) benytte begge muligheder for at klage. Og det vil have opsættende virkning indtil Natur- og Miljøklagenævnet har truffet endelig afgørelse. Hvorvidt Guldborgsund Kommune – eller Naturfredningsforeningen – får medhold i sidste ende, kan ingen vide.
Under alle omstændigheder ophører lejemålet på arealet 1. august 2024, og ejeren har allerede tilkendegivet, at så skal bygningen fjernes, hvis ikke havet har gjort det forinden.
Det kan herefter konstateres, at godt 2,5 millioner kroner af de såkaldte supplerende EU-midler tildelt via LAG- Guldborgsund er brugt til ingen nytte – men til skade for naturen, om end i en begrænset årrække.
Frank V. Nielsen
Juni 2012