Annonce
Dette er en leder. Den er skrevet af et medlem af vores lederpanel og udtrykker Folketidendes holdning.
Debat

Offline-samfundet

Alle danske kommuner, offentlige myndigheder, banker og forretninger arbejder intenst på at flytte deres kundeservice fra personlig betjening til selvbetjening på nettet. I Guldborgsund Kommune har man som den første i landet indført digital borgerservice. 

Den personlige betjening er afløst af en fjernbetjent borgerservice via video og computer. Forsøget er godt og fremsynet tænkt, og er et eksempel på, hvordan vi kan udnytte den nye digitale teknologi til dels at effektivisere servicen og dels reducere omkostningerne.

I dagens avis kan vi læse, at forsøget indtil videre ikke er den store succes. Siden den fjernbetjente borgerservice blev indført i Væggerløse er antallet af henvendelser faldet med to tredjedele. Man kan gisne meget om baggrunden for det store fald, men en årsag kan slet og ret være en indgroet skepsis og ukendskab til den digitale teknologi.

Nu forsøger kommunen sig med en charmekampagne for at afdramatisere den digitale borgerservice. Oplysning er altid godt, når noget nyt skal introduceres til en gruppe af borgere, der er skeptisk og måske endda meget fremmedgjort overfor ny teknologi baseret på computere.

Folketidende har for nylig i samarbejde med det førende analyseinstitut Epinion gennemført den mest omfattende befolkningsanalyse nogensinde af befolkningen på Lolland-Falster. Det er sket som led i et større udviklingsprojekt, der er påbegyndt i mediehuset. 

Svaret på hvorfor det er svært for Guldborgsund Kommune at få borgerne til at bruge den digitale borgerservice bunder uden tvivl i den kendsgerning, at en tredjedel af landsdelens borgere er offline. Det vil sige, at de har ikke en computer og ikke er på Internettet.

Den store gruppe af borgere er hægtet af den omfattende digitalisering af alle former for kontakt til det offentlige, banker, skat og den efterhånden omfattende informationsformidling, der kun finder sted via Internettet.

At så mange er offline og ikke er fortrolige med computere og digitale medier er overraskende og det ligger langt over landsgennemsnittet.

Det giver både Lolland og Guldborgsund kommuner en særlig udfordring i deres bestræbelser på at øge borgernes muligheder for selvbetjening via nettet for at reducere udgifterne på den personlige borgerbetjening. Der er ikke noget forkert i denne ambition, men vi må ikke efterlade den meget store gruppe af ældre borgere, der ikke er “digitale” i et ingenmandsland.

Annonce
Annonce
Annonce
Guldborgsund

René Christensen i cykel-uheld på Folkemødet

Nykøbing

Hund fik antændt komfur: Brand i lejlighed i Nykøbing

Sport

Sådan starter de lokale talenter ved cykelløb i Nakskov og Nysted

Samfund

Alarmselskaber opkrævede ulovlige gebyrer

Lolland

En streg i regningen: Lang næse til Langø

112

Kvinde fra Rødby knaldet på massageklinik

Sport

Cykelfest i weekenden - Stor DM-generalprøve i Nakskov og Nysted

Nordfalster

"Fællesskabsmakker" blev gennempryglet i fængslet

Guldborgsund

Igen, igen, igen: Indsætter togbusser

Guldborgsund

Ændrer i sidste øjeblik: "Jeg har fået en god ide"

112

Bedste ven til 33-årig tiltalt kendte 13-årig pige, der blev bortført

Indland

Hidtil usete gps-forstyrrelser blev registreret på Bornholm i maj

112

Kraftig røg fra hus: Dyr reddet levende ud

112

Fløjet til Rigshospitalet efter knivstik: Nu er hun fængslet i opsigtsvækkende sag

Sport

Styrker målmandsteam med ung keeper fra GOG

Lolland-Falster

"Jeg bliver gal over at se, hvor få penge der afsættes"

Annonce
Annonce
112

Afsløret ved færgen: Bæltetaske førte til opsigtsvækkende fund

Lokal nyt

Sænker lokale elpriser igen: Så meget er de faldet siden energikrisen

Lolland

Kommer med opfordring til konge-besøg på Lolland: - Det er kæmpestort

112

Udsat for vold i tog af kvinde fra Falster

Lolland

Frygter store konsekvenser: - Det er nogle helt uhyrlige besparelser

Guldborgsund

Byrådsmedlem skifter til nystiftet liste: - Vi er til for borgerne

Sport

Lokal skytte på vej til Para-OL i Paris