Alle danske kommuner, offentlige myndigheder, banker og forretninger arbejder intenst på at flytte deres kundeservice fra personlig betjening til selvbetjening på nettet. I Guldborgsund Kommune har man som den første i landet indført digital borgerservice.
Den personlige betjening er afløst af en fjernbetjent borgerservice via video og computer. Forsøget er godt og fremsynet tænkt, og er et eksempel på, hvordan vi kan udnytte den nye digitale teknologi til dels at effektivisere servicen og dels reducere omkostningerne.
I dagens avis kan vi læse, at forsøget indtil videre ikke er den store succes. Siden den fjernbetjente borgerservice blev indført i Væggerløse er antallet af henvendelser faldet med to tredjedele. Man kan gisne meget om baggrunden for det store fald, men en årsag kan slet og ret være en indgroet skepsis og ukendskab til den digitale teknologi.
Nu forsøger kommunen sig med en charmekampagne for at afdramatisere den digitale borgerservice. Oplysning er altid godt, når noget nyt skal introduceres til en gruppe af borgere, der er skeptisk og måske endda meget fremmedgjort overfor ny teknologi baseret på computere.
Folketidende har for nylig i samarbejde med det førende analyseinstitut Epinion gennemført den mest omfattende befolkningsanalyse nogensinde af befolkningen på Lolland-Falster. Det er sket som led i et større udviklingsprojekt, der er påbegyndt i mediehuset.
Svaret på hvorfor det er svært for Guldborgsund Kommune at få borgerne til at bruge den digitale borgerservice bunder uden tvivl i den kendsgerning, at en tredjedel af landsdelens borgere er offline. Det vil sige, at de har ikke en computer og ikke er på Internettet.
Den store gruppe af borgere er hægtet af den omfattende digitalisering af alle former for kontakt til det offentlige, banker, skat og den efterhånden omfattende informationsformidling, der kun finder sted via Internettet.
At så mange er offline og ikke er fortrolige med computere og digitale medier er overraskende og det ligger langt over landsgennemsnittet.
Det giver både Lolland og Guldborgsund kommuner en særlig udfordring i deres bestræbelser på at øge borgernes muligheder for selvbetjening via nettet for at reducere udgifterne på den personlige borgerbetjening. Der er ikke noget forkert i denne ambition, men vi må ikke efterlade den meget store gruppe af ældre borgere, der ikke er “digitale” i et ingenmandsland.
Dette er en leder. Den er skrevet af et medlem af vores lederpanel og udtrykker Folketidendes holdning.
Debat
Offline-samfundet
Annonce
Seneste nyt
-
René Christensen i cykel-uheld på Folkemødet
-
Hund fik antændt komfur: Brand i lejlighed i Nykøbing
-
Sådan starter de lokale talenter ved cykelløb i Nakskov og Nysted
-
En streg i regningen: Lang næse til Langø
-
Alarmselskaber opkrævede ulovlige gebyrer
-
Cykelfest i weekenden - Stor DM-generalprøve i Nakskov og Nysted
-
"Fællesskabsmakker" blev gennempryglet i fængslet
-
Fløjet til Rigshospitalet efter knivstik: Nu er hun fængslet i opsigtsvækkende sag
-
Afsløret ved færgen: Bæltetaske førte til opsigtsvækkende fund
Annonce