Annonce
Debat

Styrk vore yderområder. Bevar vore landskoler i Guldborgsund.

Styrk vore yderområder. Bevar landskolerne af Vibeke Andersen , 12.05.10 12:43 Ja, så må jeg skrive igen. Jeg bliver simpelthen nødt til at støtte op om alle de gode argumenter for at bevare vore landskoler. Nu er der jo lagt 2 forslag frem, hvoraf Krogløvskolen desværre også er nævnt ligesom Toreby- og Guldborgland skolerne. Og jeg får også lyst til at sætte mig hen i et hjørne og græde, eller gå ud i min have og skrige, at: " DET HER ER BARE FOR MEGET" Det kan da ikke være meningen, at man for det første har spillet de 6 lukningstruede skoler ud med hinanden. For det er jo det , der er sket!!!!Det er den første meget kedelige tendens, jeg som forældre til 3 børn på Krogløvskolen oplever i disse dage. Dernæst er det mere og mere i sin gru gået op for mig, stadig som forældre til 3 dejlige børn, der trives på Krogløvskolen, at man påtænker at LUKKE VORES SKOLE. En skole, der ligesom, de andre landskoler, vi hører om dagligt i debatten, alle er fyldte med fagligt kompetente lærere, engagerede forældre, nyrenoverede skoler, stabile klassekvotienter, trygge og nære relationer i børnenes hverdag og gang på skolerne. Ja, så er det jo, at jeg må tage mig til hovedet, eller kigge ud over landskabet herude "på landet", og tænke. " Er det her virkelig, hvad vore politikere og embedsmænd, forvaltning, skole-og undervisningsudvalg, eller kald det snart, hvad I vil". Er det virkelig det,I har tænkt jer at ødelægge?? For det vil blive ødelagt.!!! Tænke sig at vore børn skal transporteres i busser til skoler 6-7 km langt væk, eller endnu værre for nogle af de andre skoler op til 14-15 km. Vore børn skal bruge rigtig lang tid, for at komme til og fra skole. Det vil selvfølgelig gå ud over deres sportsaktiviteter i hverdagene. Husk vi er en KRAM-kommune. Så har jeg hørt det seneste forslag, om planer om at indføre undervisningsassistenter i skolebusserne. Det koster vel penge. Ja, så må jeg nok, som en anden forælder tilslutte mig og sige, at "kunne vi dog ikke bruge de penge på at bevare vore skoler istedet. " Jeg håber naturligvis, at vore politikere ikke vil sidde dette overhørigt. Jeg ønsker for vores kommune, at vi må kunne finde andre løsningsforslag fremfor at nedlægge skoler. Jeg synes efterhånden, at der har været så mange fine indslag på, hvordan vi ved fælles fodslag, må kunne spare i de forskellige skole-kasser. Vi kunne jo f.eks. også oprette vores egen Tænketank hernede, ligesom CEPOS, kunne det da være interessant, om vi hernede ikke også kunne fremkomme med forslag til, hvordan vi fortsat bevarer og styrker kvalitetssikringen på vore skoler. Samtidig med, at vi også viser vejen frem for, hvordan fremtidens skoler stadigvæk kan sikres og udvikles uden at vi behøver at lukke skolerne. Det behøver ikke nødvendigvis at være en 2-sporet skole med 400 elever. Der findes andre glimrende beviser på dette. Af de 2 forslag, der er lagt frem, ser jeg på ingen måde nogen som helst kvalitetssikring. Krogløvskolen, som ligger i Idestrup, er på ingen måde en skole under afvikling. Vi kan opretholde stabile klassekvotienter. Vi opfylder faktisk allerede de krav, der stilles mht kvalitetssikring af vore skoler. Kig ind på vor hjemmeside, www.idestruptidende.dk. Vi har et højt fagligt engageret lærerteam, i både indskoling-mellemtrin- og udskoling. Vi har en rigtig god ledelse, som skaber trygge rammer for vore børn. Ifølge CEPOS tænketank ligger Krogløvskolen iblandt de 10 % bedste skoler i hele Danmark. Vore 9.klasses afgangselever har opnået de bedste karaktergennemsnit igennem de sidste par år, og er igang med ungdomsuddannelser, hvor de gennemfører disse, uden at springe fra. Vores skole er nyrenoveret for ca. 20 mill.kr indenfor de sidste 3 år. Nye faglokaler, nye lokaler til de store klasser ( 7.-9.kl). Jeg synes, det er meget kortsigtede, og langtfra ordentligt underbyggede forslag, der er kommet frem i de 2 fremlagte forslag. Jeg stemmer for, at man forkaster de 2 fremkomne forslag, og giver sig ordentlig tid, til at se på de muligheder, der byder sig her i Guldborgsund Kommune. Vi er i høj grad en landkommune, og derfor synes jeg også, at det mindste man kan gøre, er, at undersøge alle de lukningstruede skoler, så vi også har en mulighed for at se vore børn vokse op i et dejligt nærmiljø, hvor tryghed, nærhed og trivsel er nøgleordene. Så vidt jeg kan læse mig frem til, har man jo allerede udelukket Krogløvskolen, Torebyskolen og Guldborgland skole for yderligere beregninger. Synes I selv, at det er retfærdigt? Det synes jeg nemlig ikke. Jeg må nemlig lige tilføje som en sidste bemærkning, at selvom vi måske, visse steder i vort land bliver betragtet som yderområder, der har behov for en håndsrækning, så er vi altså en skole og et lokalsamfund her i Idestrup, som er fyldt med ressourcestærke familier, der gerne vil gøre en indsats for at vi får lov til at beholde vores skole. VORES BØRN. LANDETS FREMTID. STØT DOG OP OM VORE VELFUNGERENDE SMÅ LOKALSAMFUND. VÆR MED TIL AT STYRKE VORE NÆR-MILJØER. Med venlig hilsen Vibeke Andersen, sygeplejerske, Vestergade 33, Idestrup MOR TIL 3 BØRN PÅ KROGLØVSKOLEN.
Annonce
Annonce
Annonce
Guldborgsund

Stolt revydirektør: - Jeg tænker, at den er hjemme

Guldborgsund

Kæmpe kendis-træf før stor premiereaften

Politik

Bøllebank til de andre borgmestre! Sikrede sig Folkemøde-hattrick

Samfund

Alarmselskaber opkrævede ulovlige gebyrer

Guldborgsund

René Christensen i cykel-uheld på Folkemødet

112

Kvinde fra Rødby knaldet på massageklinik

Sport

Sådan starter de lokale talenter ved cykelløb i Nakskov og Nysted

Nykøbing

Hund fik antændt komfur: Brand i lejlighed i Nykøbing

Sport

Cykelfest i weekenden - Stor DM-generalprøve i Nakskov og Nysted

Guldborgsund

Igen, igen, igen: Indsætter togbusser

112

Bedste ven til 33-årig tiltalt kendte 13-årig pige, der blev bortført

Guldborgsund

Ændrer i sidste øjeblik: "Jeg har fået en god ide"

Indland

Hidtil usete gps-forstyrrelser blev registreret på Bornholm i maj

Lolland

En streg i regningen: Lang næse til Langø

112

Kraftig røg fra hus: Dyr reddet levende ud

Lolland-Falster

"Jeg bliver gal over at se, hvor få penge der afsættes"

Annonce
Annonce
Nordfalster

"Fællesskabsmakker" blev gennempryglet i fængslet

Sport

Styrker målmandsteam med ung keeper fra GOG

Lolland

Kommer med opfordring til konge-besøg på Lolland: - Det er kæmpestort

Lokal nyt

Sænker lokale elpriser igen: Så meget er de faldet siden energikrisen

112

Fløjet til Rigshospitalet efter knivstik: Nu er hun fængslet i opsigtsvækkende sag

112

Udsat for vold i tog af kvinde fra Falster

Guldborgsund

Byrådsmedlem skifter til nystiftet liste: - Vi er til for borgerne