Teleselskabet 3 ville hjælpe kunderne med en særlig ombudsmand - men den titel må man ikke bare bruge.
Teleselskabet 3 må nu rette sig efter krav fra Forbrugerombudsmanden og ophøre med at kalde en ansat jurist "kundeombudsmand". Det skyldes, at titlen som ombudsmand er særligt beskyttet og kun må anvendes, hvis det er godkendt i Folketinget.
Forbrugerombudsmanden har oplyst 3 om, at selskabet handlede i strid med loven, og han var klar til at udstede et påbud over for 3.
Teleselskabet opgiver nu dysten - men ikke uden ærgrelse.
- Den danske stat vil ikke dele det nationale sproglige arvesølv, konstaterer selskabet i en meddelelse.
- På trods af, at der er tale om en af vores sprogs største eksportsucceser, så kan det altså ikke lade sig gøre for en virksomhed i Danmark at anvende den titel, der beskriver jobbet bedst, siger Morten Christiansen, direktør for 3 Danmark.
3's kundeombudsmand skal have fokus på kundeservice og sikre, at kundernes rettigheder respekteres. Dermed ønsker selskabet at være med til at rette op på branchens dårlige ry for dårlig kundeservice.
- Inden sagen udvikler sig til det helt store juridiske skoleridt, så stopper vi med at bruge titlen og finder på noget andet, siger Morten Christiansen.
3 beder nu sine kunder om hjælp til at finde en ny titel i en afstemning.
Også Københavns Universitet er for nylig kommet i klemme i en lignende sag. Som udløber af Penkowa-sagen ville man med en ombudsmand beskytte de studerende bedre - men heller ikke universitetet må bruge den beskyttede titel.
/ritzau/