Danske Bank forventer, at 47.000 kunder skal modtage kompensation, fordi banken ulovligt har opkrævet for meget af dem i inkassosager.
Det oplyser banken torsdag aften ifølge Finans.
Desuden lyder det, at "en række inkassokunder" vil blive kompenseret som følge af fejl i bankens system til inddrivelse af gæld af personlige fordringer.
Danske Bank forventer, at "langt størstedelen" af de kunder, som er blevet overopkrævet, vil få udbetalt kompensation i løbet af året.
Men der er risiko for, at nogle af dem ikke vil få tilbagebetalt de beløb, som de har krav på.
- Denne risiko gælder særligt for sager, der er overført til de fejlbehæftede systemer før 2004, hvor data er af ringere kvalitet, skriver banken i en pressemeddelelse.
I 2020 skrev TV 2 og Berlingske, at Danske Bank i flere årtier havde opkrævet for store gældsposter fra tusindvis af bankens kunder.
Banken havde systematisk inddrevet forældet gæld, for høje beløb og i nogle tilfælde penge fra de forkerte personer.
Ledende bankansatte og Danske Banks egne revisorer havde i mange år kendt til de ulovlige opkrævninger, men alligevel blev det ikke standset.
Danske Bank forsøger nu at løse problemerne. Finanstilsynet har samtidig krævet, at en uvildig undersøger følger Danske Banks håndtering af sagen.
Efter TV 2 og Berlingskes artikler om Danske Banks gældssag iværksatte Finanstilsynet en undersøgelse af resten af branchens håndtering af gældskunder.
Redegørelser indsendt til Finanstilsynet fra otte af landets store pengeinstitutter har ifølge de to medier vist, at en række andre storbanker har indsamlet gæld fra inkassokunder i strid med reglerne.
Der er blandt andet tale om Nordea, Jyske Bank og Nykredit.
/ritzau/