Annonce
Erhverv

BMW Danmark politianmeldes for udsagn om bæredygtighed

BMW har tidligere anvendt udsagn som "Verdens mest bæredygtige bilproducent" i sin markedsføring. Det er vildledende, mener Forbrugerombudsmanden. (Arkivfoto). Foto: Simon Skipper/Ritzau Scanpix

Det er vildledende, at BMW har markedsført sig som verdens mest bæredygtige, mener Forbrugerombudsmanden.

BMW Danmark har tidligere markedsført sig som verdens mest bæredygtige bilproducent.

Det er vildledende over for forbrugerne, mener Forbrugerombudsmanden, som derfor har valgt at politianmelde bilproducenten.

Det fremgår af en pressemeddelelse onsdag morgen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Udsagnet er blevet brugt i en kampagne i både 2021 og 2022, hvilket ifølge Forbrugerombudsmanden har været med til at give forbrugerne et indtryk af, at BMW's biler var væsentligt mindre miljøbelastende end andre biler.

Og det er i strid med markedsføringsloven, lyder det.

I kampagnen anvendte BMW blandt andet udsagn som ”Verdens mest bæredygtige bilproducent”, ”Der er bæredygtighed i hver en bil, BMW producerer”, og ”Hele produktionskæden for BMW iX er grøn”.

- Når selskaber markedsfører sig med markante budskaber om, at selskabets produktion er mindre miljøbelastende end konkurrenternes, skal det naturligvis være korrekt, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i en meddelelse.

Pressemeddelelse

- Ellers er det ikke kun til skade for konkurrerende virksomheder, men også for den grønne omstilling, fordi vi mister tilliden til, at sådanne budskaber er troværdige.

Ifølge Forbrugerombudsmanden er BMW's miljømæssige tiltag for produktionen af biler sædvanlige for tilsvarende bilproducenters bæredygtighedstiltag.

- Hvis virksomheder markedsfører sig med konkrete oplysninger om deres tiltag for at mindske miljøbelastningen i stedet for at anvende vidtløftige udsagn, løber de ingen risiko for at vildlede forbrugerne, siger Christina Toftegaard Nielsen videre.

- Derfor anbefaler vi virksomheder at konkretisere deres markedsføring. Det har også den fordel, at vi som forbrugere bedre kan forholde os til markedsføringen.

/ritzau/

  • Simon Skipper
    BMW har tidligere anvendt udsagn som "Verdens mest bæredygtige bilproducent" i sin markedsføring. Det er vildledende, mener Forbrugerombudsmanden. (Arkivfoto). Foto: Simon Skipper/Ritzau Scanpix
Annonce
Erhverv

Scandlines sætter passagerrekord - men resultatet falder

Annonce
Annonce
Lolland

Overrasket over fremmøde efter stort forarbejde: Kun én mødte op

Nykøbing

Stort rykind: Nu er Nykøbing fyldt med børn

Falster

Ville fjerne gedehams: Det endte med besøg af brandvæsenet

Vejret

Byger popper op i den sydlige del: Vejrskifte på vej

Guldborgsund

Indenfor få uger går det i gang: Stort projekt lige i bymidten

Sport

Mulle kunne ikke stå på benene: - Jeg havde ikke regnet med en skid

Sport

- Hold da op! Det er den største sensation i nyere tid

Sport

Manden bag miraklet: - Jeg kniber mig i armen

Sport

Uforstående Nolsøe: Alle havde jo dømt os ude på forhånd

Politik

SF kan blive kongemager eller ligegyldig efter EU-valg

Udland

Premierminister udsat for attentat: Stadig i alvorlig tilstand

Knuthenborg

I overskud i København: Nu får Knuthenborg glæde af dem

Sport

NFH gjorde det fandme!!!!!! Leverede miraklet og er i DM-finalen

Sport

Keeper reddede Nykøbing FC kort før tid

Musik

Nægter at have truet: Udsmidt deltager afviser alt

Annonce
Annonce
Lolland

- Kommunen skubber ansvaret væk, og lægger det over på de frivillige

Boksning

18-årige Cecilie overbeviste

Lokal nyt

Advarer før pinsen: Tænk jer om

Guldborgsund

Kendt bageri skifter navn: Det skal det hedde

Guldborgsund

Undrer sig over helt nye detaljer i brev

Lokal nyt

Efter lønfusk for millioner: Bemærkelsesværdig ændring møder kritik

Sport

Sendte pædagogerne op i det røde felt: Nu har han fået 3-årig kontrakt