Forretninger i Guldborgsundcenteret oplever omsætningsnedgang på 10 til 20 procent, fordi kunderne ikke gider holde i kø på broen.
- Jeg skal købe mælk og rugbrød, men det bliver ikke i Føtex i dag. For jeg gider ikke holde i en lang kø på vej over broen.
Sådan tænker en del Nykøbing-kunder for tiden, og det kan især ses i supermarkedet om eftermiddag mellem klokken 14 og 15, hvor der plejer at være væsentligt flere kunder.
- Vi er ramt af vejarbejdet på Frederik IVs bro og de køer, det skaber. Når folk skal holde i en 300 meter lang kø og måske bruge tre gange så lang tid som normalt på at kommer over til os, vælger nogle helt sikkert andre steder at købe ind, konstaterer varehuschef Peter Høgh i Føtex i Sundby.
Han vil ikke kommentere, hvor stor en del at omsætningen, Føtex har sat til, siden vejarbejdet begyndte på broen i februar.
- Men vi taler dagligt om det i personalet, og vi hører kunderne fortælle om det hver dag. Det gør jo ondt på os, hver gang vi hører om trafikkaos i Nykøbing, siger Peter Høgh, som vurderer, at omsætningsproblemet for alvor er slået igennem, efter at Vejdirektoratet skiftede vejbane i arbejdet midt i juni.
Hos naboen i Guldborgsundcenteret, Jysk, oplever butikschef Lene Sørensen, at butikken mangler cirka 10 procent af kunderne. Også hos BabySam i samme center oplever butikschef Kim Juul Larsen en stor omsætningsnedgang.
Der er også butikker i Guldborgsundcenteret, som ikke mærker negative konsekvenser af bro-arbejdet. Deriblandt Jem & Fix. Og i Harald Nyborg mærker personalet heller ingen omsætningsnedgang i forhold til samme tid sidste år.