Danske industri- og erhvervsorganisationer har tårnhøje forventninger til et nyt eksporteventyr efter historisk handelsaftale mellem EU og Sydkorea.
En ny frihandelsaftale mellem EU og Sydkorea kan generere en milliardgevinst til dansk erhvervsliv. Sådan lyder meldingen fra danske industri- og erhvervsorganisationer, efter at EU-landene har godkendt den historiske aftale på et topmøde i Bruxelles.
- Det er et kæmpe gennembrud på den handelspolitiske front. Frihandelsaftalen med Sydkorea er den mest omfattende aftale, som EU nogensinde har forhandlet, siger Peter Thagesen, afsætningspolitisk chef i Dansk Industri (DI).
DI peger blandt andet på erfaringer fra Norge og Schweiz, der har oplevet store stigninger i eksporten, siden de såkaldte EFTA-lande indgik en frihandelsaftale med Sydkorea i 2006.
Dansk Erhverv har forsøgt at sætte tal på den mulige gevinst for dansk erhvervsliv ud fra en undersøgelse fra EU-Kommissionen om den forventede eksportfremgang. Hvis Danmark får den samme stigning i eksporten som resten af EU, vil eksportindtægterne næsten fordobles fra 3,1 til 5,7 milliarder kroner årligt.
- Dette vil gøre Sydkorea til den femtevigtigste destination for dansk eksport uden for EU?s indre marked, kun overgået af USA, Kina, Japan og Rusland, siger chefkonsulent Kristoffer Klebak, Dansk Erhverv.
Den danske eksport til Sydkorea er i dag særligt fokuseret omkring maskiner og maskindele til industrien, svinekød og farmaceutiske og kemiske produkter.
Men i lyset af Sydkoreas store økonomiske vækst og stigende købekraft forventes det, at aftalen kan skabe nye eksportmuligheder for blandt andet forbrugsvarer som tøj og fødevareprodukter samt serviceydelser som transport og forsikring.
Men det er ikke kun erhvervslivet, som kan komme til at se de positive sider af frihandelsaftalen. De danske forbrugere kan se frem til billigere forbrugsgoder som biler, tøj, tekstiler og lædervarer, når Sydkorea får bedre adgang til det europæiske marked, påpeger Dansk Erhverv.
Frihandelsaftalen vil blive underskrevet på et EU-Sydkorea topmøde i oktober. Aftalen træder dog først i kraft den 1. juli næste år, fordi Italien har gennemtrumfet en udsættelse for at beskytte italienske bilproducenter.
/ritzau/