Flere tager med DSB, selvom selskabet er inde i den værste krise nogensinde. Også DSBFirst får flere kunder.
DSB har fået ridser i lakken i år. Men inden skandalen for alvor kradsede, gik det faktisk godt.
Det viser antallet af kunder i årets tre første måneder. Samlet fik DSB 43 millioner kunder med toget i årets tre første måneder, hvilket er to millioner flere end i samme periode sidste år. Det er det højeste antal kunder, DSB nogensinde har haft i første kvartal
Også smertensbarnet DSBFirst fik flere passagerer på Kystbanen. Omkring 5,9 millioner kunder - 116.000 flere end i første kvartal 2010 - benyttede den skandaleramte bane. Det svarer til to procent flere.
Administrerende direktør i DSB Klaus Pedersen siger, at udviklingen er "utrolig positiv" set i lyset af al den kritik, snak om ulovlig statsstøtte og cheffyringer, der har været i DSB siden marts, hvor den tidligere direktør Søren Eriksen blev fyret på gråt papir.
- Jeg tillader mig at tolke den positive tendens som et velkomment skulderklap til DSB og DSB's medarbejdere i en ellers svær periode. For hvis vi ikke leverer et gedigent produkt og engageret service for kunderne, kan vi heller ikke tiltrække dem, siger han.
Skandalen om de danske statsbaner begyndte den 17. marts, da det kom frem, at der var rod i regnskaberne mellem DSB og datterselskabet DSBFirst.
Siden er det ene chefhoved efter det andet rullet - og der er lige nu flere større udredningsarbejder i gang for at finde ud af, hvor dybt skandalen stikker.
Undersøgelserne skal blandt andet afdække den elendige økonomi i DSBFirst og de problematiske samhandler mellem DSB og DSBFirst, som, kammeradvokaten mener, dækker over skjult statsstøtte.
/ritzau/