Kravene til det såkaldte e-mærke bliver nu strammet på en række områder, og det skal sikre forbrugerne en bedre service, når de handler på nettet.
E-mærket, der er med til at styrke sikker nethandel, vil fremover få større fokus på også at styrke netbutikkernes kundeservice.
En række nye krav i forbindelse med mærket skal styrke indsatsen i forhold til kundeservice.
E-handelsfonden bag mærket peger på, at kundeservice er en vigtig del af konkurrencen for fremtidens nethandel.
- Vi ved, at forbrugerne efterspørger det og at netbutikkerne virkelig kan få gavn af at sætte ind på dette område, siger Lars Schmidt Larsen, direktør for e-handelsfonden.
Et nyt krav er, at der på hjemmesiden skal være et punkt med reference til e-handelsfondens Forbruger-hotline.
Samtidig skal netbutikken på hjemmesiden tydeligt fortælle, hvornår telefonerne besvares og hvor lang tid man er om at besvare e-mails.
- Det vigtige er, at e-mærkede netbutikker klart og tydeligt fortæller, hvilket serviceniveau forbrugerne kan forvente, siger Lars Schmidt Larsen.
Netbutikkerne skal også være mere tydelige, når det gælder nyhedsbreve, som man kan tilmelde sig. Her skal det for eksempel fremgå klart, hvor hyppigt nyhedsbrevet kommer ud og hvad det indeholder.
De nye retningslinjer træder i kraft pr. 1. oktober. Derefter har netbutikkerne et år til at bringe hjemmesiderne i orden efter de nye regler.
/ritzau/