Det er ikke altid nogen fordel med selvbetjening. Det erkender selv en af landets førende discountforretninger Netto.
De nye såkaldte selvskanningskasser i discountbutikker er ikke altid en entydig succes.
Hvis kundegrundlaget ikke er stort nok er det til ulempe for kunderne, og det er heller ikke nogen god forretning for butikken.
Selvskanning foregår ved, at kunden selv skanner den enkelte vare og betaler med kontanter eller kort - stort set uden assistance fra butikspersonalet.
Efter et års test i syv butikker har Netto-kæden under Dansk Supermarked valgt kun at opretholde selvskanningsmuligheden i to butikker.
Til gengæld udbygges selvskanning i Føtex-butikkerne, hvor flere kunder går gennem butikkerne.
Testen omfattede fem Netto-butikker i Storkøbenhavn og to butikker i Århus.
Selvskanning er kun opretholdt i to butikker, en på Nørre Voldgade og en på Frederikssundsvej i København.
Driftsdirektør Morten Lentz-Nielsen fra Netto siger, at det ikke er rentabelt at have selvskanning, med mindre den enkelte butik konstant har mindst to kasser åbne.
- Folk vil have et valg mellem at betale ved en almindelig kasse og en selvskanningskasse, og det kan ikke rigtig lade sig gøre, hvis der ikke er kunder til to kasser hele tiden, siger han.
- I testen har vi ikke fået de resultater, som vi havde håbet på, siger Morten Lentz-Nielsen.
/ritzau/