Konflikterne i forbindelse med at passe sit arbejde får stadig flere til at søge ind på kurser for konflikthåndtering.
Hverdagens konflikter i forbindelse med arbejde fylder så meget, at tilmeldinger til kurser om konflikthåndtering er mangedoblet. Det fremgår af magasinet Arbejdsmiljø.
I 2006 meldte 117 medarbejdere sig til AMU-kurset "Konflikthåndtering for salgsmedarbejderen". I 2009 var tallet steget til hele 4120 ansøgere. Og i første kvartal i år nåede tilmeldingerne over 1200.
Ifølge Torben Arbjørn, konsulent på CPH West, der udbyder kurserne, er der stor rift om dem, fordi virksomhederne ønsker at give medarbejderne redskaber til at håndtere vanskelige situationer med kunder.
- Der er efter min opfattelse ikke flere konflikter end tidligere. Men tidligere har de ansatte ikke været klædt godt nok på til deres arbejde, siger Torben Arbjørn til bladet.
Det er alt fra store butikskæder, Rigspolitiet, sygehusvæsenet og Københavns fængsler, der melder sig til kurserne.
Fagforeningerne er ikke overraskede over den massive efterspørgsel.
Og her har man i modsætning til Torben Arbjørn en opfattelse af, at der er kommet mange flere konflikter mellem ansatte og kunder.
- Tallene bekræfter mig i, at det er et stort og stigende problem. Vores medlemmer omtaler det mere og mere, og vi hører ofte om det fra butikkerne, siger faglig sekretær i HK, Birte Haugaard, til Magasinet.
Samme melding lyder fra 3F, hvor problemet særligt er kendt blandt medlemmerne i transportgruppen.
- Vi oplever mange konflikter både ved for eksempel taxakørsel og buskørsel.
Vi har statistik, der viser, at halvdelen af episoderne handler om betaling eller
kontrol af billet eller uenighed om, hvad vej taxaen skal køre, forklarer Kjeld Jensen, miljøkonsulent i transportgruppen i 3F.
/ritzau/