Ni prøvesager skal afgøre, om Jyske Bank skal betale erstatning til tusindvis af Jyske Invest-kunder.
Forbrugernes "ordensmagt" hiver nu Jyske Bank i retten. Forbrugerombudsmanden stævner således banken i sagen om Jyske Banks rådgivning og salg af en række risikable obligationer, som blev solgt som sikre investeringer over for kunderne.
Jyske Bank bliver stævnet i ni prøvesager, som skal vise, om banken er erstatningsansvarlig for kundernes tab på investeringerne i Jyske Invest. I alt har 10.000 kunder tabt op mod 885 millioner kroner.
Banken har fået kritik i Pengeinstitutankenævnet, Finanstilsynet og hos Forbrugerombudsmanden, men mener ikke selv, at der er gjort noget generelt forkert.
Forbrugerombudsmanden advarer om, at kunder, som vil forsøge at få erstatning, skal skynde sig.
- De kunder, der står uden for retssagerne, bør sikre sig, at deres krav ikke risikerer at blive forældet ved årsskiftet, siger Henrik Øe.
Hvis man ikke allerede har en erklæring om fristforlængelse fra banken, bør man sørge for at få det hurtigst muligt. Ellers bør man inden årsskiftet sørge for at få indbragt sin sag for Pengeinstitutankenævnet eller domstolene, siger han.
Jyske Bank har blandt andet fået to påtaler fra Finanstilsynet i sagen. Tilsynet vurderer, at informationsmaterialet ikke beskrev risikoen for at tabe penge klart nok, ligesom bankens medarbejdere ikke rådgav kunderne ordentligt efterfølgende.
Siden den første afgørelse fra tilsynet i sommer har flere investorer vundet sager ved Pengeinstitutankenævnet, men Jyske Bank nægter at udbetale erstatning til kunderne. Derfor ender en del af sagerne nu i retten.
Søgsmålet vil blive gennemført sideløbende med det gruppesøgsmål, som Foreningen af Investorer i Jyske Invest Hedge Markedsneutral - Obligationer (investorforeningen) for nylig har indledt mod Jyske Bank.
/ritzau/