Enelco Aps. i solid form gennem byggeafmatning - og har samtidig haft overskud til at sætte ny kurs.
Det er bestemt ikke altid, man skal lægge de store tolkninger ind i virksomheders navne- og logoskift.
Men i dette tilfælde er der bestemt en mening: Eskilstrup El og Nykøbing F. El er i år blevet til Enelco aps. - af praktiske årsager men også for at sende nye signaler.
Eksempelvis er den for branchen traditionelle blå farve skiftet ud med grøn i firma-symbolet. Og i selve navnet har bogstaverne “en” også noget med energi og miljø at gøre.
- Vi har med det nye navn ønsket at komme væk fra det meget “by-afhængige”. Vi har jo opgaver mange steder. Og så var det blevet lidt uoverskueligt med de firmatilkøb, vi også har lavet i tidens løb.
- Det nye navn giver sammenhæng og samling, siger el-installatør Lars Sørensen, som leder virksomheden sammen med el-installatør Jacob Svendsen, der kom med som partner i sidste halvdel af 2008.
Det skete altså på et tidspunkt, hvor den hektiske højkonjunktur i samfundet generelt - og byggebranchen specielt - gik ind i den markante afmatning.
Men de to chefer - og firmaet i det hele taget - har nu ikke ligget stille hen af den grund.
For det første har man både aktivitetsmæssigt og økonomisk klaret sig ganske tilfredsstillende gennem “kriseårene”. Der er plus på bundlinjen.
Men derudover har man også benyttet tiden til at trimme, navneændre - forbedre og forberede sig.
- Vi vil gerne være med til at styre og være på forkant. Eksempelvis signalerer vi med “det grønne”, at vi her har et område, som vil komme til at fylde mere og mere i en virksomhed som vores de kommende år. Vi har jo senest set med de nye byggereglementer, at kravene om energirigtige løsninger skærpes væsentligt, påpeger Jacob Svendsen.