Fagforeningen 3F frygter, at der kan komme flere fyringer på rederiets linjer.
Mandag formiddag meldte ledelsen hos Scandlines ud, at der skulle spares hårdt på Helsingør-Helsingborg-overfarten. Det betyder nedlæggelse af 52 job og regulære fyringer af 34 ansatte. De fleste ansat i restauranten på færgen Tycho Brahe.
Men det er ikke nødvendigvis den sidste fyringsrunde på Øresundsruten eller rederiets øvrige linjer.
Det frygter fagforeningen 3F's afdeling for Privat Service og Hotel og Restauration, der blandt andet organiserer de ansatte på catering-området. Det skriver Frederiksborg Amts Avis.
- Der er som sådan tale om sund forretning. Men desværre har staten solgt til kapitalfonde, som har så store renteomkostninger, at de ikke så nemt kan klare en krise, siger faglig sekretær Bent Moos, som har deltaget i forhandlingerne med Scandlines.
Frederiksborg Amts Avis kunne i øvrigt i sidste uge afsløre på baggrund af selskabets nyeste regnskabstal, at Scandlines AG har årlige renteomkostninger på over 70 millioner euro.
I dag er det endnu en forholdsvis besværlig opgave at fyre folk fra rederiet grundet en jobgaranti, der gælder indtil udgangen af 2010, og som blev forhandlet på plads ved salget til de nye ejere i 2007.
Garantien betyder, at der kun kan ske fyringer ved frivillige aftaler og aftrædelsesordninger.
- Vi er meget opmærksomme på situationen, når garantien udløber. Kapitalfonde har tradition for at skære dybt og hurtigt. Det frygter vi også, at de vil gøre til den tid. Derfor vil vi bruge mange kræfter på at få aftalt spørgsmål om jobsikkerhed og aftrædelsesordninger, når vi skal forhandle overenskomst til foråret, siger Bent Moos til Frederiksborg Amts Avis.
Det lykkedes mandag ikke at få en kommentar fra Scandlines' linjechef, Henrik Rørbæk.
/ritzau/