Mange synes, at det er lettere at skrive et brev eller gribe telefonen, når de skal i kontakt med kommunen, end at bruge kommunens hjemmeside. Det koster dyrt.
Landets kommuner dumper på nettet. Kommunernes hjemmesider er ofte så dårlige, at borgerne foretrækker at bruge telefonen eller sende et brev, når de skal i kontakt med kommunen. Og det er alt for dyrt for skatteyderne.
Det viser en analyse af kommunernes onlineservice, som firmaet Dwarf har udarbejdet i samarbejde med Userneeds. Undersøgelsen bygger på svar fra 10.897 danskere om deres kommunikation med kommunerne.
- Private virksomheder tænker over, hvordan de skal hjælpe folk frem til det, de har brug for. Kommunerne er langt bagude i forhold til dem, selv om de burde være endnu bedre, siger Kim Normann Andersen, professor i digital forvaltning på CBS.
Han understreger, at kommunerne i modsætning til butikker har en pligt til at betjene borgerne, også de it-svage.
Københavns Kommune har regnet ud, at en henvendelse i form af et brev koster 110 kroner, mens en henvendelse via en online-selvbetjeningsløsning blot koster tre kroner.
Hvis alle havde lige så gode selvbetjeningsløsninger, som de bedste kommuner, ville det udløse en besparelse på 420 millioner kroner i administration, viser beregning fra Dwarf.
Over halvdelen af befolkningen vil ellers gerne klare sager som sygesikringskort, pas, flytning, skattesager, folkepension og lægeskift på nettet.
Men to ud af tre ved slet ikke, hvad man kan på deres kommunes hjemmeside, og kun hver fjerde får gennemført deres ærinde, hvis de finder frem til selv-betjeningsløsningen.
Så 44 procent af henvendelserne til kommuner sker stadig via telefon og hver fjerde ved personligt fremmøde.
Jens Christian Birch, kommunaldirektør i Næstved og formand for Kommunaldirektørforeningen, erkender, at der er plads til forbedringer.
- Når tallene viser, at kun 10 procent af borgerne oplever at blive hjulpet frem til de digitale løsninger i deres kontakt med kommunerne, så kan jeg kun sige, at det kan vi gøre langt bedre, siger Jens Christian Birch.
/ritzau/