A.P. Møller-Mærsk har effektiviseret og barberet af omkostningerne. Mærsk-topchef varsler nu fornyet vækst.
Efter stærk fokus på at barbere af omkostningerne og styrke konkurrencekraften er tiden nu kommet til fornyet vækst i den danske olie- og rederigigant A.P. Møller-Mærsk.
Det siger Mærsk topchefen, Nils Smedegaard Andersen.
- Det bliver selvfølgelig ikke i samme grad på omkostningssiden, som det har været, for vi har jo leveret meget store forbedringer der. Så vi vil nok i højere grad kigge ud og se, hvordan vi kan komme til at vokse lidt hurtigere, siger Nils Smedegaard til RB-Børsen.
Alene i år har den danske olie- og rederigigant effektiviseret og sparet på omkostninger i et omfang, der gør, at bundlinjen bliver forbedret med mellem 2,7 og 3,5 milliarder kroner.
Topchefen afviser dog, at koncernen har en opkøbsjagt på tegnebrættet.
- Nej, det er faktisk ikke det, vi regner med. Vi har meget fine investeringsmuligheder inden for alle vores forretningsområder, og de fleste af dem er jo i vækstindustrier, og derfor er der masser af muligheder for at vokse organisk for os, siger Nils Smedegaard Andersen.
A.P. Møller-Mærsk vil løfte sløret for, hvordan forretningen skal udvikles, når koncernen aflægger årsregnskab i februar.
/ritzau/