Annonce
Erhverv

Merrild melder om fremgang i salg af dyrere og bedre kaffe

Merrild, som også står bag Lavazza, skriver, at kaffemarkedet under coronapandemien - altså tidligt i 2020 - i højere grad gik i retning af, at danskerne drak deres kaffe derhjemme. (Arkivfoto). Foto: Kristian Djurhuus/Ritzau Scanpix
Merrild har i en del år øget både omsætning og overskud. 2022 er ingen undtagelse.

Der blev sidste år købt mindre kaffe i Danmark, men selskabet Merrild havde gavn af, at der til gengæld også blev købt dyrere kaffe.

Det meddeler Merrild i forbindelse med årsrapporten for 2022.

Merrild leverede en omsætning på omkring 840 millioner kroner, hvilket er en stigning i forhold til 2021, hvor omsætningen landede på 638 millioner kroner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Også resultatet steg fra 21,4 millioner kroner til 29,2 millioner kroner.

Det er femte år i træk, at Merrild leverer vækst i både overskud og omsætning.

Merrild ser en tendens til, at der bliver købt kaffe af højere kvalitet.

- Under coronanedlukningen øgede vi vores salg af kvalitetskaffe til private, men samtidig fortsatte vi udviklingen af vores salg og tilstedeværelse i away from home-markedet.

- Det kom os til gode i 2022, da samfundet åbnede op, siger Merrild-direktør Tom Faurschou.

Merrild, som også står bag Lavazza, skriver, at kaffemarkedet under coronapandemien - altså tidligt i 2020 - i højere grad gik i retning af, at danskerne drak deres kaffe derhjemme.

Men i løbet af 2022 er flere igen begyndt at drikke kaffe uden for hjemmet.

Selskabet meddeler, at det har vundet markedsandele på dagligvaremarkedet. Merrild gik til en markedsandel på 26 procent målt på volumen fra 25,6 procent året forinden. I værdi steg markedsandelen fra 21,5 procent til 22,4.

Merrild meddeler, at selskabet har indført prisstigninger for at dække omkostninger i forbindelse med øgede omkostninger til grøn kaffe.

I 2023 ser Merrild, at der blandt andet i forbindelse med krigen i Ukraine er visse usikkerheder i markedet.

- Vi er forsigtige optimister, men er selvfølgelig bevidste om, at der er ydre omstændigheder, vi ikke kan kontrollere, siger Tom Faurschou.

/ritzau/

  • Kaffekop
    Merrild, som også står bag Lavazza, skriver, at kaffemarkedet under coronapandemien - altså tidligt i 2020 - i højere grad gik i retning af, at danskerne drak deres kaffe derhjemme. (Arkivfoto). Foto: Kristian Djurhuus/Ritzau Scanpix
Annonce
Erhverv

Scandlines sætter passagerrekord - men resultatet falder

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Indenfor få uger går det i gang: Stort projekt lige i bymidten

Nykøbing

Stort rykind: Nu er Nykøbing fyldt med børn

Sport

Mulle kunne ikke stå på benene: - Jeg havde ikke regnet med en skid

Politik

SF kan blive kongemager eller ligegyldig efter EU-valg

Sport

- Hold da op! Det er den største sensation i nyere tid

Sport

Manden bag miraklet: - Jeg kniber mig i armen

Sport

NFH gjorde det fandme!!!!!! Leverede miraklet og er i DM-finalen

Sport

Uforstående Nolsøe: Alle havde jo dømt os ude på forhånd

Udland

Premierminister udsat for attentat: Stadig i alvorlig tilstand

Musik

Nægter at have truet: Udsmidt deltager afviser alt

Knuthenborg

I overskud i København: Nu får Knuthenborg glæde af dem

Sport

Keeper reddede Nykøbing FC kort før tid

Lolland

- Kommunen skubber ansvaret væk, og lægger det over på de frivillige

Guldborgsund

Kendt bageri skifter navn: Det skal det hedde

Boksning

18-årige Cecilie overbeviste

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Undrer sig over helt nye detaljer i brev

Lokal nyt

Advarer før pinsen: Tænk jer om

Indland

Jagtulykke koster 53-årig mand livet

Lokal nyt

Efter lønfusk for millioner: Bemærkelsesværdig ændring møder kritik

Falster

Vakte opsigt på Falster: Nu bekræfter de vildt fund

Sport

Sendte pædagogerne op i det røde felt: Nu har han fået 3-årig kontrakt

Lolland

Lokale museer er lettede over ny reform: Mister ikke tilskud