Annonce
Erhverv

Minister hæfter sig ved Rute 9-udfordringer

Illustration af, hvordan en fremskudt færgehavn ved Tårs kan se ud. Foto: Sund & Bælt

Fremskudt færgehavn ved Tårs vil blive drøftet i forbindelse

med en grøn mobilitetsplan, lyder det fra transportminister.

En fremskudt færgehavn ved Tårs og dermed udbygningen af Rute 9 er nu med Femern Bælt-forbindelsen på vej meget vigtig for Fyn og Langeland.

Sådan lyder det ihvertfald fra folketingsmedlem Erling Bonnesen (V), der er valgt på Fyn, i et spørgsmål, som han har stillet til transportminister Benny Engelbrecht (S).

I spørgsmålet beder Erling Bonnesen transportministeren bekræfte, at regeringen blandt andet planlægger efter gennemførelse af trafikopgraderinger, således at Langeland, Svendborg, Sydfyn og hele Fyn kan være på forkant og udnytte udviklingspotentialerne, herunder turisme, erhverv, bosætning og styrkelse af den generelle samfundsudvikling, i forbindelse med den kommende Femernforbindelse.

I svaret fra transportminister Benny Engelbrecht henvises der blandt andet til forundersøgelser af Vejdirektoratet fra henholdsvis 2011 og 2012, der pegede på bedre fremkommelighed, bedre bymiljø og øget trafiksikkerhed på begge sider af bæltet.

Men transportministeren hæfter sig ved, at udbygningsforslaget på Fyn, Tåsinge og Langeland blev ikke vurderet som samfundsøkonomisk rentable. I forbindelse med forbedringsmulighederne på Rute 9 over Lolland, så var det imidlertid kun projektforslaget med en kort forlægning af Rute 9 nord om Nørreballe, der blev vurderet som samfundsøkonomisk rentabelt.

I svaret fra transportministeren fremhæves det også, at en fremskudt havn ved Tårs blev undersøgt af Sund & Bælt Holding A/S i 2018. Undersøgelsen viste, at der er miljø- og sejladsmæssige udfordringer forbundet med projektet.

Det drejer sig både om blokering af vandgennemstrømningen i Langelandsbæltet og betydelige udfordringer ved indsejlingen til færgelejet i en fremskudt havn som følge af vanskelige strømforhold.

Også her hæfter transportministeren sig ved, at ingen af de undersøgte løsninger for en fremskudt havn ved Tårs blev vurderet som samfundsøkonomisk rentable.

Indgår i drøftelser

Transportminister Benny Engelbrecht understreger dog, at eventuelle opgraderinger på Rute 9 og en udflytning af Tårs Havn vil skulle besluttes af et flertal i Folketinget, og at det vil kunne indgå i drøftelserne om en kommende grøn mobilitetsplan.

- Det er fortsat min klare ambition, at kommende infrastrukturinvesteringer skal forhandles bredt i Folketinget for at sikre langsigtede og solide politiske aftaler, som adresserer de væsentligste trafikale udfordringer, siger Benny Engelbrecht i svaret.

Formand Kim Frimann, Dansk Industri Lolland-Falster, mener, at der er brug for friske øjne og flere undersøgelser.

- Nogle af de undersøgelser, som ministeren henviser til, er næsten 10 år gamle. Desuden er Femern Bælt-forbindelsen blevet vedtaget, og det bør der tages højde for i vurderingen af en udbygning af Rute 9, siger Kim Frimann, der derfor argumenterer for nye beregninger.

- Jeg tror på, at nye beregninger vil vise, at en udbygning af Rute 9 vil være samfundsøkonomisk rentabel, når Femern Bælt-forbindelsen bliver medregnet. Hele Fyn og Langeland har brug at blive bundet bedre sammen med Lolland og Femern, siger han og tilføjer:

- Der bør også i nye beregninger indgå et CO2-regnskab, der formentlig vil vise, at en udbygning af Rute 9 vil begrænse antallet af omveje over eksempelvis Storebælt, siger Kim Frimann.

Formanden udtrykker dog fortsat tro på, at en fremskudt færgehavn kan realiseres.

- Transportministeren giver udtryk for, at Rute 9-spørgsmålet kan blive en del af de kommende infrastrukturforhandlinger. Så der er stadig håb, vurderer Kim Frimann.

Transportminister Benny Engelbrechts svar til Erling Bonnesen har iøvrigt medført en mindre byge af opfølgende spørgsmål fra netop Erling Bonnesen.

Deriblandt vil Erling Bonnesen gerne vide, om regeringen helt har droppet omfartsvejprojektet på Tåsinge og den fremskudte færgehavn på Lolland-siden.

Transportministeren er blevet bedt svare senest 18. december.

  • Illustration af, hvordan en fremskudt færgehavn ved Tårs kan se ud. Foto: Sund & Bælt
Annonce
Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne

Erhverv

- De er lige så farlige, som lastbilerne er i trafikken

Annonce
Annonce
Politik

Lollik bliver spidskandidat

Dølle

Politiet opfordrer før Dølle: - Lad være med det

Lolland

50.000 træer og buske plantes: Ny skov indvies

Sport

NFH-semifinalemodstander fundet

Dølle

Claus gjaldede: Er I liderlige? Og endte på landsdækkende tv

Guldborgsund

Helt vildt: Lokal forestilling nomineret til landets største teaterpris

Lolland

Ingen parterapeut: Minister afviser at løse byrådskrise

112

Snuppet med stor mængde narko: Skjult i hemmelige rum i bilen

Politik

Dansk minister afbryder 1. maj-tale

Indland

Ung kvinde løsladt i mørklagt terrorsag

Guldborgsund

Kampfly spottet over Falster: Her er forklaringen

Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne

Sport

Chok dagen efter semifinaleplads: NFH skal have ny træner i 2025

Guldborgsund

Fagforeninger på 1. maj: Vi drukner i vores egen succes

Lolland

Utæt pakning stopper færge

Annonce
Annonce
Lokal nyt

Erkender skralde-brøler: Men borgerne hænger på regningen

Sport

Langt fra dansk rampelys har Mike fra Maribo høstet store trofæer

Indland

Derfor hyler sirenerne i dag

Indland

Brand i skib i Køge: Nu kan borgere færdes frit

Dølle

- Det er noget, der har rigtig, rigtig høj prioritet

Sport

Overrasket Kielstrup efter drama:  - For fanden da. Vi er i semifinalen

Lokal nyt

Melder tæt på udsolgt