Mediekoncernen Bonnier Publications måtte notere en markant nedgang i omsætningen i 2022.
Det oplyser Bonnier, der står bag en lang række magasiner, i en pressemeddelelse torsdag.
Alt i alt faldt de samlede indtægter med 80 millioner kroner sammenlignet med 2021 til 654 millioner kroner i 2022.
Administrerende direktør Jesper Buchvald skyder i pressemeddelelsen skylden på de internationale samfundsforhold.
- Omverdenen har budt på uforudsigelige og forskelligartede udfordringer i 2022, og det har desværre ikke været muligt at imødegå dem alle, siger Jesper Buchvald.
Resultatet af den primære drift lød i 2022 på 46 millioner kroner sammenlignet med 88 millioner kroner forrige år.
Koncernen nævner øgede omkostninger til papir, tryk og distribution som en stor årsag til nedgangen i resultatet.
Samtidig er Bonnier Publications ramt af en faldende efterspørgsel efter trykte magasiner, som forklarer størstedelen af den lavere omsætning.
Bonnier Publications har hovedsæde i København og er en del af den svenske Bonnier-koncern.
Selskabet har aktiviteter i Danmark, Sverige, Norge, Finland, Holland og Belgien.
Foruden Illustreret Videnskab står koncernen bag blandt andet Bo Bedre, Historie, Gør Det Selv, I Form, Bil Magasinet og Komputer for alle.
Et lyspunkt for mediekoncernen i det forgangne år var annoncesalget, hvor man oplevede en samlet vækst.
Bonnier Publications er ikke den eneste mediekoncern, der havde et hårdt 2022.
For nylig fortalte JP/Politikens Hus i sin koncernrapport, at året bød på et underskud på den primære drift på fire millioner kroner.
Resultatet var omkring 100 millioner kroner lavere end forventet.
JP/Politikens Hus ejer blandt andet medierne Jyllands-Posten, Politiken og Ekstra Bladet.
/ritzau/