De danske bilforhandlere har i 2022 haft dårlige kort på hånden, når der skulle lukkes handler.
De personbiler, de gerne ville sælge, har ofte ikke været til at få fat i. Derfor er salget af personbiler faldet med en femtedel.
Det viser tal fra De Danske Bilimportører.
- Forsyningsproblemerne dikterede hverdagen i den globale bilindustri, siger direktør for De Danske Bilimportører Mads Rørvig om 2022.
Det store dyk i bilsalget betyder, at 2022 bliver det år med færrest solgte personbiler siden 2009. Dengang lå bilsalget i bund i kølvandet på finanskrisen.
Salget af elbiler voksede igen - både i andel og antal af solgte biler. Med over 30.000 nye elbiler på de danske veje, er der nu over 100.000 elbiler i Danmark.
Det er dog stadig en begrænset andel af den samlede bilpark på 2.794.000 biler i Danmark.
Hos De Danske Bilimportører er der optimisme forud for 2023, hvor de værste problemer med at få bilerne leveret burde være overstået, spår importørerne.
- Dog har vi været forbi de værste udfordringer og de længste leveringstider, så vi ser frem til et mere stabilt 2023, siger Mads Rørvig.
Til gengæld kan bilsælgerne løbe ind i et andet problem, spår Arbejdernes Landsbanks cheføkonom, Jeppe Juul Borre.
- Vi forventer, at 2023 bliver en smule bedre end i 2022, men det bliver næppe et prangende år for bilbranchen. Det, som trækker op, er at forsyningsudfordringerne er løsnet op, skriver han i en analyse.
- Omvendt er der begyndende afmatning i økonomien, danskernes realløn har fået gedigent slag af den høje inflation, og der er hertil udsigt til fald i beskæftigelsen i 2023.
/ritzau/