Fremgang i salget af dyre billetter på oversøiske og europæiske ruter har givet SAS så meget selvtillid, at selskabet nu erklærer lavprisselskaberne krig.
Det går rigtigt godt for SAS i øjeblikket. Markante fremgange i salget af de dyre sæder på business class, både til Asien og USA, men noget overraskende også på europæiske ruter giver nu SAS mod til at erklære lavprisselskaberne krig. Det skriver dagbladet Børsen.
- Kombinationen af vore høje punktlighed, kommercielle platform og løbende væsentlige omkostningsbesparelser har givet os stor selvtillid. Det giver os nu en mulighed for at agere offensivt og aggressivt på markedet, siger John Dueholm, der viceadm. direktør i SAS
SAS er indtil videre i mål med omkostningsbesparelser på 5,6 milliarder svenske kroner ud af samlede 7,8 milliarder svenske kroner, hvilket svarer til 71 procent af målsætningen.
Sture Stølen, der er IR-chef i SAS, svinger sablen endnu vildere.
- Kan vi nedbringe omkostningerne og få gode indtægter, så hænger tingene vældigt godt sammen. Så kan vi håndtere lavpriskonkurrencen på en hårdere måde, siger Sture Stølen.
- Lavprisselskaberne har vænnet sig til, at vi har reduceret vores kapacitet år for år. Lige pludselig stopper det op, og så mærker de, at det ikke er så let at vokse med 25-30 procent om året.
Han varsler en langt større aggressivitet på prissætningen over for lavpriskonkurrenter som Norwegian, Air Berlin og Transavia.
Han minder om, at SAS' toplinje endelig er i balance, og at selskabet gennem de seneste to år har sænket omkostningerne med 20 procent. Det rigtigt glædelige for SAS ved de seneste trafiktal er en væsentlig fremgang på business class for ruterne til Asien og USA på 20-30 procent.
/ritzau/