Annonce
Erhverv

Tusinder fuppes af solbrille-kampagner på Facebook

Facebook kan ende med at blive for støjende og usikker til, at det er et rart sted at være, mener ekspert.

En ny trend har ramt Facebook. En trend, som man skal holde sig langt væk fra.

For selvom billige mærkevarer som for eksempel Ray-Ban-solbriller kan virke tillokkende, så advarer eksperter om, at der er tale om et fupnummer, hvis en Facebook-ven tagger dig i en annonce, som reklamerer for dem.

I løbet af det seneste år har it-svindlere indtaget Facebook, lyder det fra eksperterne.

Her spreder de fup-kampagner til tusinder ved at hacke sig ind i en profil og tagge personens venner i svindel-opslaget.

- Lige nu ser vi især billige Ray-Ban-solbriller, der angriber forbrugerne på Facebook. Og det er ikke så underligt, når det netop er nu, mange køber solbriller, forklarer Lars Schmidt Larsen, direktør for e-mærket, den danske certificeringsordning på nettet.

Ifølge e-mærket virker det for svindlerne, at en ven har tagget dig i et opslag. Det giver opslaget troværdighed, at en ven er involveret i det.

It-sikkerhedsekspert Peter Kruse, der arbejder for it-sikkerhedsfirmaet CSIS, fortæller, at over 100.000 danske Facebook-brugere nu "synes godt om" den nyeste Ray-Ban-kampagne, som altså er fup.

- Det nyeste er, at de beder dig installere en Facebook-app for at få adgang til konkurrencen om solbrillerne. Du godkender app'en, som så giver fupbutikken adgang til alle dine venner.

- På vegne af dig synes den godt om konkurrencen på alle dine venners profiler. På den måde er du med til at sprede den viralt, siger han.

Vælger man at købe solbrillerne, kan der ifølge Peter Kruse ske to ting.

Enten får man tilsendt en Ray-Ban-kopi, men til gengæld har man givet adgang til sine kreditkortoplysninger, som nu kan misbruges. Eller også får man aldrig solbrillerne, som man har betalt for.

Peter Kruse fortæller, at han har gjort, hvad han kunne for, at råbe Facebook op. Men det har ikke været nogen nem opgave.

- Facebook er den nye platform for spam. Hvis man ikke gør noget, vil det være et sted, der er overfyldt af reklamer og støj, så man ikke længere synes, at det er et rart sted at være. Det skader både du og jeg - men det skader også Facebook, siger Peter Kruse.

Annonce
Erhverv

Scandlines sætter passagerrekord - men resultatet falder

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Indenfor få uger går det i gang: Stort projekt lige i bymidten

Sport

- Hold da op! Det er den største sensation i nyere tid

Sport

Mulle kunne ikke stå på benene: - Jeg havde ikke regnet med en skid

Politik

SF kan blive kongemager eller ligegyldig efter EU-valg

Sport

NFH gjorde det fandme!!!!!! Leverede miraklet og er i DM-finalen

Sport

Manden bag miraklet: - Jeg kniber mig i armen

Lolland

- Kommunen skubber ansvaret væk, og lægger det over på de frivillige

Sport

Uforstående Nolsøe: Alle havde jo dømt os ude på forhånd

Udland

Premierminister udsat for attentat: Stadig i alvorlig tilstand

Musik

Nægter at have truet: Udsmidt deltager afviser alt

Knuthenborg

I overskud i København: Nu får Knuthenborg glæde af dem

Sport

Keeper reddede Nykøbing FC kort før tid

Guldborgsund

Undrer sig over helt nye detaljer i brev

Guldborgsund

Kendt bageri skifter navn: Det skal det hedde

Boksning

18-årige Cecilie overbeviste

Annonce
Annonce
Falster

Vakte opsigt på Falster: Nu bekræfter de vildt fund

Lokal nyt

Advarer før pinsen: Tænk jer om

Indland

Jagtulykke koster 53-årig mand livet

Lokal nyt

Efter lønfusk for millioner: Bemærkelsesværdig ændring møder kritik

Nykøbing

Stort galleri: Elevernes imponerende galla-ankomst

Sport

Sendte pædagogerne op i det røde felt: Nu har han fået 3-årig kontrakt

Lolland

Lokale museer er lettede over ny reform: Mister ikke tilskud