BILLEDSERIE: Folketidende's chefredaktør Søren Knudsen gav på Folketidende Gruppens generalforsamling udtryk for bekymring i mediebranchen.
På Folketidende Gruppens generalforsamling i Lalandia holdte chefredaktør Søren Knudsen et dystert indlæg, hvor han gav udtryk for bekymring for tendensen med faldende oplag og udviklingen i mediebranchen.
- Vi har på de danske avisredaktioner rundt om i Danmark skabt et publicistisk underskud, som følge af de faldende oplag. Det har medført, at den kommercielle tankegang også har skabt sit indtog - også på redaktørgangene, sagde Søren Knudsen.
Han konstaterer, at mange læser avisen. Cirka 57.000 daglige læsere.
- Men udviklingen er, at færre har enten viljen eller evnen til at betale for for avisen, og nyheder i det hele taget, sagde han.
Direktør Niels Kristian Bjerre lagde i sit indlæg vægt på, at en stor del af underskuddet på knapt 15 millioner kroner, skyldes de cirka 14 millioner en satsning på opstart af et svensk avistrykkeri i Skåne.
- Vi har en forhåbning om, at trykkeriet i Sverige i 2010 ikke kommer ud med underskud. Fremtidige overskud vil dog i de første år gå til at betale lån i forbindelse med satsningen, sagde han.
Han oplyste, at man i Folketidende Gruppen har sat et udviklingsprojekt af avisen i søen.
- Og med det håber vi, at kan vende trenden med faldende oplag, sagde han.
Derudover lagde han også vægt på, at folketidende.dk havde haft kraftig vækst i trafiktal, mens det går noget langsommere med at begynde at tjene penge på online.
Se flere billeder - KLIK HER