Forbrugernes rettigheder sjofles ofte, når de køber billetter til sports- og kulturarrangementer på nettet, viser stor undersøgelse fra EU.
Mange forbrugere bliver snydt for den beskyttelse, de har krav på, når de køber billetter til sports - og kulturarrangementer på nettet.
Det viser første del af en ny omfattende EU-undersøgelse af 414 hjemmesider. Næsten halvdelen af hjemmesiderne lever ikke umiddelbart op til EU's forbrugerlovgivning, oplyser DR Nyheder.
Her i Danmark har forbrugerstyrelsen undersøgt ni hjemmesider - og nu skal seks hjemmesider kigges efter i sømmene, siger forbrugerombudsmand, Henrik Øe.
- Vi har konstateret, at der kan være problemer med manglende kontaktoplysninger, manglende oplysninger om den samlede pris og muligvis også urimelige kontraktvilkår på seks af de ni hjemmesider. Det har vi indrapporteret til kommissionen, og vi er nu ved at undersøge problemerne nærmere, siger Henrik Øe til DR Nyheder.
På EU-plan blev hele 181 hjemmesider taget i at skjule ekstraomkostninger til eksempelvis fragt og levering.
Næsten ligeså mange hjemmesider - 178 - har givet forbrugerne forkerte eller mangelfulde oplysninger om deres rettigheder - til f.eks. at få penge tilbage, hvis en koncert er blevet aflyst.
116 hjemmesider har ikke gjort det tydeligt, hvordan de kunne kontaktes, så tilfredse forbrugere fik mulighed for at henvende sig eller klage.
Det er forbrugerstyrelser i alle 26 EU-lande plus Norge og Island, der har medvirket til hjemmesiden.
Baggrunden for undersøgelsen er, at EU's Forbruger Center, ECC i 2009 lavede en undersøgelse af, hvad folk klager over i forbindelse med køb på nettet.
Her var næsten en tredjedel af klagerne indenfor kategorien "Rekreation og Kultur service", hvor en stor del stammer fra køb af billetter til kultur - og sportsarrangementer.
/ritzau/