RØDBYHAVN: Onsdag kunne bygherrerne på Femerntunnel-projektet, Femern A/S, og hovedentreprenørkonsortiet Fehmarn Link Contactors, FLC, markere en milepæl i byggeriet af den store tunnelelementfabrik.
Ved middagstid blev der nemlig afholdt rejsegilde på fabrikkens første produktionshal, Hal B, for de 1.000 arbejdere, der har deres daglige gang på byggepladsen, med taler og en traditionen tro rød pølse.
Produktionshallen, der nu har fået facade og tagkonstruktion, er den første af i alt tre produktionshaller, hvor den kommende Femerntunnel skal støbes. De tre haller bliver hver især 240 meter lange, 200 meter brede på det bredeste punkt og 33 meter høje.
Henrik VincentsenDenne fabrik er et synlig bevis på hvad enestående ingeniør-arbejde og solidt håndværk kan skabe.
- Denne fabrik er et synlig bevis på hvad enestående ingeniør-arbejde og solidt håndværk kan skabe. Alle, der har del i byggeriet af dette megaprojekt, kan være stolte over, at de er med til at bygge en forbindelse, der vil komme mange fremtidige generationer til gavn, sagde Femern A/S administrerende direktør, Henrik Vincentsen.
- I dag er en festdag, hvor vi fejrer de mange hundrede arbejdere, der har knoklet for at bygge verdens største elementfabrik. Vi har stadig mange års arbejde forude, men i dag er det på sin plads, og stoppe op og beundre fabrikken, og den store indsats den symboliserer, fortalte Sébastien Bliaut, administrerende direktør i FLC.
En vigtig milepæl
Hallerne er opført at Give Steel og den administrerende direktør Torben Larsen var taget fra selskabets fabrik i Brande i Midtjylland for at selskabets hidtil største projekt bliver til virkelighed i Rødbyhavn.
- Vi er stolte af, at det er vores stålkonstruktion og muskler, som fabrikken her er opført med, og ikke mindst at projektet opføres med fuld fokus på social bæredygtighed. For de unge på kanten af arbejdsmarkedet, der fik et arbejde eller en læreplads i forbindelse med projektet, er denne dag ikke blot et rejsegilde - det er en vigtig milepæl i deres arbejdsliv, fortalte Torben Larsen.
Hal B forventes at stå helt færdig i foråret 2023 og Hal A og C i sommeren 2023. Den første produktionslinje til tunnelelementerne går i gang med at støbe første tunnelelement ved det kommende årsskifte.