Rederiet Scandlines står på spring til at bestille nye Fugleflugts-færger, der kan sejle på vindenergi: Med brændsels-celler om bord vil færgerne kunne lades op med de store mængder vindenergi, der produceres både på Fehmarn og Lolland.
- Bestiller vi dem næste år, vil vi kunne indsætte dem i 2015, siger teknisk chef hos Scandlines, Claus Nikolajsen.
Men problemet for Scandlines er, at med en planlagt åbning af den faste Femern Bælt-forbindelse i 2021, vil der ikke være tid nok til at forrente investeringen.
- Vi kan ikke nå at bygge og nedskrive dem tilstrækkeligt. Derfor vil det være godt, hvis man venter med tunnelen til 2030 - det vil også give tyskerne mere tid til at få lavet en udbygning af Femernsund-broen og til den meget problematiske udbygning af jernbanen på den tyske side, siger Claus Nikolajsen.
Claus Nikolajsen mener også det taler for en yderligere udbygning af færge-farten, at Scandlines i den nuværende situation ikke udvider kapaciteten på Rødby-Puttgarden overfarten. Dermed kan man op til 2021 støde på et loft, der får de rejsende til at søge alternative ruter - og det vil tage tid, at hente dem tilbage til en fast forbindelse.