Annonce
Femern

Scandlines stræber fortsat efter elektrificering

Scandlines vil gerne elektrificere fragtruten mellem Rødbyhavn og Puttgarden. Foto: Anders Knudsen

Manglende EU-støtte ændrer ikke på Scandlines' ambitioner - men rederiet er skuffet over Ombudsmandens afgørelse.

FEMERN BÆLT Som Folketidende fortalte i går, har Scandlines klaget til Ombudsmanden over, at Transportministeriet ikke ville støtte en ansøgning til en EU-pulje.

Rederiet ønskede støtte til at undersøge muligheden for at klargøre havnene i Rødbyhavn og Puttgarden til elektrificering af færgerne, men uden statens opbakning kunne Scandlines ikke søge EU-midlerne.

Ombudsmanden så på sagen og fandt ikke grundlag for at kritisere ministeriet.

- Ombudsmanden er i sin udtalelse på mange områder enig med Scandlines' synspunkter, herunder at ministeriets begrundelse for at meddele afslag på miljøansøgning var utilstrækkelig, og at ministeriet ikke må favorisere Femern A/S. Men vi er naturligvis skuffet over, at Ombudsmanden ikke har fundet tilstrækkeligt grundlag til at fastslå, at ministeriet handlede ulovligt, og at Ombudsmanden heller ikke endeligt kunne konkludere, at ministeriet afviste at støtte vores ansøgning for at fremme Femern A/S' konkurrencemæssige position over for Scandlines, siger rederiets kommunikationschef, Anette Ustrup Svendsen og tilføjer, at afgørelsen åbner for, at rederiet kan søge om yderligere aktindsigt.

- Transportministeriet har gang på gang overskredet fristen for svar på vores anmodning om aktindsigt, og vi afventer fortsat de oplysninger, vi har krav på og bedt om, siger hun.

Og så fastslår hun, at den manglende EU-støtte ikke ændrer på planerne om en elektrificering.

Hun forklarer, at forstudierne, rederiet ville søge om støtte til, skulle forberede Scandlines' fragtrute til en omlægning til fuld elektrisk drift.

- Vi skal have et rigtig stort kabel og et meget stort stik for at kunne flytte færgerne fra Rødby til Puttgarden på batterier alene, lade på syv-otte minutter, mens færgen ligger i havn, og samtidig undgå at lægge hele Lolland ned, bemærker hun og forsikrer, at arbejdet går videre:

- Da Scandlines sejler videre de næste mange, mange år, også efter en fast forbindelse måtte åbne, arbejder vi fortsat på at udvikle havnene. Ingen planer er skrinlagt.

  • Scandlines vil gerne elektrificere fragtruten mellem Rødbyhavn og Puttgarden. Foto: Anders Knudsen
Annonce
Femern

Den første er færdig: Vigtigt skridt i kæmpe-byggeri

Annonce
Annonce
Lolland

Klar med gigantisk findeløn: - Una er som et familiemedlem

112

Frækt jakke-tyveri i Nakskov

112

Voldsom brand ved motorvejen: - Han skulle ud i en fart

Leder

Et skoleeksempel på social darwinisme

Sport

Gerts vanvittige projekt: - Jeg var helt ristet og forvirret

112

Politiet brugte deres næse: Og så blev tre anholdt

112

Vold i Nakskov: Blev slået flere gange i ansigtet

Guldborgsund

Konservative har fundet deres borgmesterkandidat

Erhverv

Hvordan tjekker jeg, om min nye chef er ok?

Indland

Arbejdsuge på fire dage kan presse børnefamiliers hverdage

Politik

Regeringen sender kvart milliard til nødhjælp i Ukraine

Lolland-Falster

Opdaget i supermarkedet: Butikstyv gik ud med mayonnaise under armen

Nykøbing

Nedslående besked fra legendarisk værtshus

112

Helikopter måtte redde mand til havs

Sport

Efter enorm skuffelse: - Det bliver en hård omgang

Annonce
Annonce
Lolland

Fejrede årsdagen: Men en ville ikke ned at kigge

Guldborgsund

Hhx-elever til gallafest: Se de flotte ankomster

Lolland

Skolekritik: Der er brug for økonomisk støtte

Skole

Tesfaye: Folkeskoleaftale skal tage hånd om lav bestå-procent

Lolland

Vil af med sine apoteker: - Vi har ikke holdt ferie i 10 år

Indland

Statsministeren venter flere russiske hybridangreb

Lolland

Flest i landet: Så mange dumper dansk og matematik på Lolland