Danske forbrugere går i høj grad over til at bruge smarte mobiltelefoner eller små computere af iPad-typen, når de skal købe ind via nettet.
Det viser en undersøgelse, som selskabet Dibs, leverandør af betalingsløsninger til e-handel, har foretaget.
Ifølge undersøgelsen har 19 procent af de adspurgte netbrugere e-handlet via mobile apparater. I aldersgruppen fra 15 til 44 år er det 28 procent, der benytter sig af mobil e-handel.
- Handel på mobile enheder er hurtigt blevet en helt naturlig del af mange danskeres indkøbsvaner på nettet, siger Lars Juul Dalsted, salgschef i Dibs.
Han mener, at handel via mobiltelefonen allerede udgør en vigtig salgskanal og samtidig giver butikkerne en god mulighed for at vide, hvordan kunderne helst vil handle.
- Volumenerne er stadig begrænsede, men vi forventer at se en enorm stigning, når dette spreder sig på tværs af alle kundesegmenter, siger Lars Juul Dalsted.
Mere end otte ud af 10 blandt dem, der har handlet mobilt, forventer, at de enten vil fortsætte på det nuværende niveau eller øge omfanget af mobil e-handel fremover.
Undersøgelsen viser også, at forbrugere, der har prøvet at handle mobilt, gør det til en vane. I løbet af seks måneder har de i gennemsnit handlet 5,5 gange.
Fordelt på de to køn er mænd flittigere til at handle via en mobil enhed. Således har 23 procent af mændene handlet mobilt inden for de seneste seks måneder, mens det kun gælder for 16 procent blandt kvinderne.
Den mobile handel går primært igennem de små programmer, apps, på de mobile enheder. Således har 65 procent af forbrugerne benyttet sig af apps, mens 35 procent handler mobilt via en browser.
/ritzau/