Milliardvirksomheden Apple, som producerer den populære iPad, kan inden længe vente brev fra den danske forbrugerombudsmand.
Virksomheden har ifølge Forbrugerrådet vildledt forbrugerne ved at reklamere med en 4G-funktion, som ikke virker i Danmark. Derfor har forbrugerombudsmanden besluttet at gå ind i sagen for at få klarhed over den tvivlsomme markedsføring.
- Vi er gået ind i sagen og har skrevet til Apple for at bede om en redegørelse, siger Tina Morell, som er chefkonsulent hos forbrugerombudsmanden.
- Vi beder Apple rette sin markedsføring. Hvis de nægter det, så har vi mulighed for at sende sagen videre til Irland, hvor Apple er registreret, siger hun.
Hvis Apple ikke ændrer kurs efter en eventuel henvendelse fra de irske myndigheder, kan sagen ende ved EU-Kommissionen. Her kan Apple eventuelt idømmes en bøde
I Australien har Apple efter pres fra de australske konkurrence- og forbrugermyndigheder lovet kompensation til købere, som føler sig snydt. Hvor stor en kompensation, der bliver tale om, er endnu uklart.
På den danske hjemmeside skriver Apple i en meget lille fodnote nederst på hjemmesiden, at 4G-funktionen kun virker i USA og Canada. Og det er muligvis ikke godt nok.
- Det rejser spørgsmål om vildledning og tyder på, at der kan være sket en vildledning af forbrugerne, siger chefkonsulent Tina Morell.
Hun forklarer, at forbrugere, som føler sig vildledt af Apple, kan gå til forhandlerne og kræve pengene tilbage eller forlange et afslag i købsprisen.
- Hvis det ikke kan lade sig gøre, kan forbrugeren gå til forbrugerklagenævnet.
Indtil Apple har svaret på henvendelsen, vil forbrugerombudsmanden ikke tage stilling til, hvorvidt der er tale om vildledning i den konkrete sag.
Virksomheden har fået fire uger til at svare på henvendelsen fra forbrugerombudsmanden.
/ritzau/