Rederiforeningen af 2010 har et medansvar for, at det tog så lang tid at få frigivet besætningen fra skibet M/S Leopard, der blev taget som gidsler af somaliske pirater og først slap fri efter 838 dage.
Det påstår rederiet Shipcraft i et åbent brev til bestyrelsen i rederiforeningen.
Her skriver rederiets direktør, Claus Bech, blandt andet:
"Gennem det meste af kidnapningsaffæren har tonen fra direktionen og andre ledende medarbejdere i Rederiforeningen af 2010 overfor Shipcraft været hård og efter rederiets mening direkte skadelig for bestræbelserne på at få frigivet besætningen fra M/V Leopard".
Hos Rederiforeningen af 2010 har man ingen kommentarer til anklagen fra Claus Bech, oplyser kommunikationschef Sofie Rud til Ritzau.
Claus Bech efterlyser også en uddybende forklaring på, hvorfor brancheforeningen valgte at ekskludere Shipcraft.
"Foreningen har endnu ikke ønsket at specificere årsagen til eksklusionen nærmere, men har gennem kidnapningsaffæren lagt et massivt pres på Shipcraft for at få rederiet til at forlade foreningen", hedder det.
"Shipcraft har siden forgæves forsøgt at få uddybet den kritik, der har ført til det drastiske skridt at ekskludere Shipcraft".
Formanden for Rederiforeningen af 2010, Søren Nørgaard Thomsen, oplyste den 30. april, samme dag som gidslerne blev frigivet, om eksklusionen af Shipcraft.
- Vi vurderer, at Shipcraft ikke i tilstrækkelig grad har levet op til deres ansvar. Det drejer sig primært om at udvise den rette adfærd samt villighed til at gøre alt, hvad der står i ens magt for at løse en gidselsag hurtigst muligt, forklarede han.
Ud over en eksklusion af Shipcraft fra Rederiforeningen af 2010 har Organisationen Søfartens Ledere dels anmeldt selve rederiet og dels ledende personer i rederiet for overtrædelse af straffeloven samt arbejdsmiljøloven.
Men foreløbig har politiet kun rejst sigtelse mod Shipcraft-direktøren. Sigtelsen drejer sig om overtrædelse af søsikkerhedsloven, som er en såkaldt særlov, og om overtrædelse af den såkaldte piratbekendtgørelse.
/ritzau/