Bankerne skal overholde reglerne. De skal give kunderne korrekte oplysninger, når det gælder indsigelser i forbindelse med misbrug af betalingskort. Og det vil erhvervs- og vækstminister Ole Sohn (SF) nu sikre, at bankerne rent faktisk også gør.
Det sker, efter DRs Kontant tirsdag aften kunne fortælle, at en rundringning blandt 20 banker afslører, at ingen af dem fortæller kunderne, at de har 13 måneder til at gøre indsigelse i banken, hvis der er sket et træk på betalingskortet, de ikke har godkendt.
- Det er en sag, som jeg tager meget alvorligt, og bankerne skal selvfølgelig overholde lovens regler om, at man har 13 måneder til at gøre indsigelse mod misbrug, skriver han i en kommentar til sagen og fortsætter:
- Jeg vil med det samme bede Forbrugerombudsmanden om at sikre, at bankerne overholder reglerne.
Kontant ringede til bankerne og fortalte, at man havde opdaget et træk på en konto for tre måneder siden, som man ikke selv havde godkendt. Efter et opkald til egen bank havde man fået at vide, at muligheden for indsigelse var overskredet.
Og alle banker og sparekasser på nær én svarede, at fristen var overskredet. Og Rasmus Kjeldahl, direktør i Forbrugerrådet, er rystet over, at bankerne i den grad misinformerer:
- Når det er så mange banker, der gør det, så ligner det jo nærmest en koordineret misinformation. Så jeg håber, at fokus på det her område kan få banker til at lave deres praksis om, siger han til Kontant.
Hos Finansrådet understreger kontorchef René Thomsen, at banker og sparekasser skal oplyse om de rigtige tidsfrister. Rådet vil nu sende en orienteringsskrivelse rundt til medlemmerne, hvor der gøres opmærksom på, at 13 måneders reglen gælder.
Det er kun Nykredit, der ved rundringningen oplyser, at man har 13 måneder til at gøre indsigelse.
/ritzau/