Det kommer til at se forfærdeligt ud, at SAS igen kommer ud med et kæmpestort underskud på 1,7 milliarder svenske kroner. Det siger analytiker i Sydbank Jacob Pedersen.
Fredag meddelte det spanske flyselskab Spanair, at det er konkurs og indstiller flyvningerne efter midnat fredag. SAS ejer knap 11 procent af flyselskabet. Tidligere ejede SAS 90 procent af selskabet.
- Konkursen var en risiko, som SAS i stigende grad havde gjort opmærksom på de sidste kvartaler, og nu udmønter det sig i fuld effekt, siger han.
Ifølge Jacob Pedersen kan man som SAS-aktionær bare være glad for, at SAS ikke ejer mere.
- Men det kommer til at se forfærdeligt ud for selskabet. Et helårsresultat med en nedskrivning på 1,7 - 1,8 milliarder svenske kroner. Det er jo et kæmpestort underskud SAS igen kommer ud af et regnskabsår med, siger han.
Trods det store underskud kommer det ikke til at betyde det helt store for selskabet, mener han.
- Nedskrivningerne har ingen likviditetseffekter. Det er ikke penge, SAS skal have op af lommen. Det er den værdi, man har haft Spanair bogført til i regnskaberne. Det er den værdi af de lån, som man har givet til Spanair og de leasingaftaler, hvor Spanair leaser fly af SAS.
- Det er egentlig de værdier, man nedskriver, og det er jo selvfølgelig nogle værdier, som man gerne vil have. Men som det ser ud nu, har det ingen likviditetseffekt. Det er kun en likviditetseffekt på mellem 200 og 300 millioner svenske kroner, siger Jacob Pedersen.
I forhold til et finansielt beredskab på 10 milliarder kroner er det på ingen måde livstruende for SAS.
Spanairs konkurs får ingen betydning for den almindelig drift i SAS.
- Man mister en god partner, men ud over det får det ingen betydning for driften. Betydningen for det nordiske luftrum som sådan er heller ikke stor, så mange aktiviteter har Spanair ikke heroppe - ikke længere, siger han.
/ritzau/