TÅRS: Hvem har ikke lyst til at være viking i 45 minutter? Sådan spørges der på bagsiden af æsken med et nyt kortspil kaldet Viking Raiders.
Det har lige vundet en jurypris. Såmænd også en publikumspris. Endda på Englands samt en af verdens største spilmesser.
Og spiludviklerne? De flyttede tidligere på året fra Birkerød til landlige omgivelser lidt uden for Sakskøbing.
En sjov idé om at plyndre
Så kunne det interessere at høre om, hvordan man får en sjov idé til et spil, udvikler det i fritiden over et par år, selv udgiver det og endda får "plyndret lidt guld fra England", cirka 1200 år efter at de oprindelige vikinger først gjorde det?
Hvis ja, kan du her tage med på et - om ikke et plyndringstogt - så i hvert fald lille smut til et landligt beliggende ældre hus med bindingsværk og stor lade til på Tårsvej.
Vikingerne er nemlig kommet til Tårs. Og måske venter der endda et helt lille eksporteventyr for enden af alle de anstrengelser, som tilflytterne Morten Billcliff og Kirsten Mollerup har lagt i kortspillet Viking Raiders.
Ro til at tænke
"Vi flyttede til Tårs i februar og elsker at være landet lige præcis her, hvor himlen er kæmpestor, folk er supervenlige, og der er ro til at tænke."
Sådan lyder det indledningsvist i en mail fra Kirsten Mollerup. Hun arbejder til daglig som oversætter med udgangspunkt i en række forskellige sprog. Med opgaver for Danmarks Radio og alle mulige andre kunder.
Hun har også været med på spilmesser og ikke mindst stået for oversættelse af Viking Raiders til andre sprog. Foreløbig er kortspillet tilgængeligt på engelsk, tysk og snart fransk samt forhåbentlig til november også på dansk.
Nådesløs høvding
Men her skriver vi lige Kirsten Mollerup ud af historien. Dels er det kun Morten Billcliff, der er hjemme denne fredag formiddag, hvor Folketidende ringer på.
Dertil er det ham, som fik idéen til at skabe et kortspil, hvor man får lov at være en nådesløs vikingehøvding, der kæmper for at få den største flåde af skibe, den mægtigste klan og det rigeste bytte.
- Idéen opstod i julen 2019, hvor jeg sad med familien og spillede en masse brætspil. Efterfølgende havde jeg lidt juleferie tilbage, og så gik jeg ind i en udviklingsproces.
Så kort kan ophavet til Viking Raiders formuleres over et par kopper kaffe på et spisebord fuld af vikingespillekort og klanmåtter. Morten Billcliff skabte ganske enkelt den allerførste version af kortspillet på cirka en dags tid. 90 procent endte i øvrigt i sidste ende med at blive bibeholdt i den endelige spiludgave.
Men hvorfor lige et vikingetema?
Dansk og engelsk historie
- Jeg føler lidt, det er min egen historie på en eller anden måde. Jeg er halvt engelsk og halvt dansk, og så er der en masse historie mellem England og Danmark. Med vikingerne får du så meget foræret allerede fra starten, forklarer Morten Billcliff.
Som han får sat flere og flere ord på om de mange års erfaring fra at arbejde med digital læring og at udvikle forskellige apps, står det klart, hvorfor han oven på en god idé også har formået at eksekvere den.
Morten Billcliff, spiludviklerJeg købte 10 sæt spillekort i Rema, fandt en masse vikingegrafik på nettet og klippede og klistrede det hele sammen.
- For det første er jeg ikke bange for at kaste mig ud i en ny idé og prøve tingene af. Jeg startede med at tænke i brætspil, men hurtigt bevægede jeg mig over i at tænke i kortspil. Det var for at holde udgifterne og alt det tidskrævende grafiske arbejde nede på et mere realistisk niveau fra starten. Jeg købte 10 sæt spillekort i Rema, fandt en masse vikingegrafik på nettet og klippede og klistrede det hele sammen. Spillet skulle handle om at plyndre og gøre grumme ting, og tanken var, at det skulle være nemt at spille for en familie i en halv til en hel times tid, forklarer spiludvikleren.
20 familier prøvede af
En ting er at udvikle et spil. Endda på en juleferiedag. En anden er at få det ud til cirka 20 familier via Facebook, samle deres erfaringer sammen, rette til og få de 30 første prototyper produceret i Italien inden den første store produktion af 2500 eksemplarer i Kina.
For slet ikke at tale om al arbejdet med at rejse nødvendig startkapital via Kickstarter og tage ud på messer i Tyskland og England. Men efter nogle års indledende hobbyvirksomhed begynder et helt lille eksporteventyr måske nu at tage fart.
Endnu en aftale i hus
- Jeg har lige lukket aftalen i denne uge med et fransk forlag. Det overtager al ansvar for de producerede spil, når de kommer ud fra fabrikken i Kina, forklarer Morten Billcliff.
Viking Raiders er nu på det tyske, engelske og altså snart også franske marked. Nationalmuseets butik har også Viking Raiders til salg - dog ikke på dansk endnu.
Museets direktør, Rane Willerslev, har Morten Billcliff været i kontakt med og her lært, at langt de fleste vikinger egentlig slet ikke havde horn på deres hjelme. Heller ikke selv om de altså endte med at have det i Viking Raiders:
- Det var vist kun vikingernes høvdinge, der havde det. Men i spillet skal man også være en høvding, og jeg betragter Nationalmuseets accept af at sælge spillet i sin butik som en blåstempling. Spillet lægger sig også meget op af de kendte fortællinger om vikingerne og deres guder. Men det er ikke, fordi man skal være en vikingenørd for at spille det. Man skal bare have lyst til at have det sjovt og så ellers plyndre, stjæle og handle lidt.
Mortens vej til startkapital
Hos Kickstarter kan du fremlægge et projekt eller en idé, som du ønsker økonomisk støtte til. Du sætter et mål for projektet og en deadline. Er målet nået inden deadline, modtager du pengene fra dine støtter til at videreføre dit projekt.
Se mere på www.kickstarter.com.