Fire pullerter til 650.000 kroner skal dæmme op for kørslen i bymidten.
NYKØBING En varm kop kaffe, en lækker bid mad, folk, der lystigt snakkende trasker forbi en smuk forårsdag, mens du sidder og nyder byens goder i Nykøbing. Det lyder dejligt, ikke?
Men ganske ofte bliver den hyggelige stemning måske spoleret en smule, når en dieseldrevet postbil triller gennem gågaden for at komme så tæt på dens mål, som den overhovedet kan.
Den slags ser politikerne i Guldborgsund Kommunes teknik, miljø og ejendomsudvalg gerne, at der kommer markant mindre af i fremtiden.
Der er allerede lavet såkaldte "afleveringszoner", hvor de ofte store køretøjer har en chance for at parkere, uden det indgriber i udeserveringens charme i Jernbanegade, men det kan blive bedre endnu.
650.000 til pullerter
Derfor blev der på udvalgsmødet mandag afsat i omegnen af 650.000 kroner til at installere fire såkaldte pullerter, der kan hæves og sænkes efter behov og på den måde begrænse trafikken gennem bymidten.
- Jeg synes, det er rigtig fornuftigt, man forsøger at lave noget, så folk kommer ind og handler i vores by på en god og sikker måde. Man er allerede i gang med de her aflæsningspladser, som måske skal ud og kommunikeres om endnu mere til de forskellige udbydere, der gerne vil aflevere ting oppe i bymidten, siger udvalgsmedlem René Fjeldsøe Sørensen (G).
En bedre oplevelse
Ambitionen er at gøre shoppe- eller restaurantturen til en endnu bedre oplevelse, når folk fra nær og fjern besøger Nykøbing.
- Det skal ikke være nogen hemmelighed, at vi rigtig gerne vil have mere af det her hyggelige og stemningsskabende udeliv. Nu er der kommet ny restaurant, som der for eksempel er kommet i Jernbanegade, og så kan bilerne ikke bare køre igennem, mens folk sidder og hygger sig, forklarer René Fjeldsøe Sørensen.
Der skal også etableres et fast tidsinterval, hvori der kan leveres større pakker, der bliver nødt til at køres helt til døren.
- Det bliver indtil klokken 11, måske 11.30 eller noget i den retning. Det er der, færrest er ude at handle, for vi skal prøve at undgå de mest travle perioder, forklarer René Fjeldsøe Sørensen.