Sporarbejde lakker mod enden - Men ikke med hurtigere togafgang i første omgang.
NYKØBING Pendlere og andre rejsende har siden marts måttet undvære tog mod Næstved. Om lidt over en måned bliver det igen muligt at køre med DSB's tog til og fra Falster. I første omgang dog kun til Orehoved.
Men fra oktober bliver det igen muligt at sætte sig i et tog på stationen i Nykøbing og rejse hele vejen til København. Banedanmark har brugt de seneste mange måneder på en fuldstændig omvæltning af Sydbanen, der har fået nyt signalsystem og nye dobbeltspor.
Samtidig er der på Sjælland kommet en ny højhastighedsbane mellem København og Ringsted over Køge. Den åbnede i begyndelsen af juli og skal aflaste banestrækningen over Roskilde. Flere afgange mellem Nykøbing og København skal ifølge DSB gå over den nye strækning.
Men højhastighedsbanen og de nye spor på Sydbanen resulterer ikke i hurtigere tog. I hvert fald ikke før den nye køreplan træder i kraft i midten af december.
- Modsat en motorvej, der fra start er designet til 130 kilometer i timen, kræver det både tid og tilvænning med en ny banestrækning. Derfor har vi tilrettelagt luft i køreplanen, der altså giver en langsommere køretid. Men pendlerne ser frem til kortere rejsetid ved køreplanskiftet i december, siger DSB's trafikinformationschef Tony Bispeskov.
Kortere rejsetid bliver der dog ikke meget af, når togene igen kører hele strækningen mellem Nykøbing og København. For eksempel kan morgenpendlerne fra Nykøbing, der tager toget klokken 5.49, se frem til ankomst klokken 7.15 på Københavns Hovedbanegård. Toget kører ad den nye højhastighedsbane, men rejsetiden er på minuttet den samme, som før dette års sporarbejde blev igangsat. Og med en rejsetid på én time og 37 minutter er toget seks minutter længere om at tilbagelægge ruten, end den var i 2012. Derudover bliver morgenependlerne til Roskilde og Høje Taastrup nødt til at finde alternative rejseformer, for morgentoget stopper allerede fra oktober ikke længere ved de to stationer.
I september kan rejsende bruge toget fra Orehoved. I september kan de såkaldte stoptog med flere stop på ruten med fordel bruges af rejsende. For mange af dem har kortere rejsetid end hurtigtogene. Men dette gælder kun for september.
Først i midten af oktober kan DSB sige mere præcist, hvor meget rejsetiden bliver kortere med den nye køreplan gældende fra midten af december.