Kører man over den gamle, slidte Storstrømsbro, kan man se heftig aktivitet på vandet, og man begynder at kunne ane konturerne af den nye Storstrømsbro.
Oprindeligt skulle den nye Storstrømsbro stå klar i 2022, men forsinkelser på grund af blandt andet corona-pandemien har påvirket broprojektet så meget, at bygherren Vejdirektoratet i den senest reviderede tidsplan fra december 2021 forventer, at der kan åbnes for biltrafik ultimo 2025 og togtrafik i starten af 2027.
Niels Gottlieb, Vejdirektoratets projektchef for byggeriet, forventer, at den prognose stadig holder på trods af, at inflationen som følge af krigen i Ukraine har givet en tvist mellem bygherre og det italienske entreprenørkonsortium Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV) om, hvem der skal betale for prisstigningerne og forsinkelserne.
En velsmurt maskine
Der er nu høstet de nødvendige erfaringer med arbejdsgangene i de store fabrikshaller på byggepladsen, så produktionen af broelementerne nu glider fremad hurtigere.
- Alle tandhjul på pladsen for at producere broelementerne er sådan set en velsmurt maskine nu, siger Niels Gottlieb.
Niels Gottlieb, projektchef, VejdirektoratetAlle tandhjul på pladsen for at producere broelementerne er sådan set en velsmurt maskine nu.
24 ud af 40 brofundamenter er monteret, og tre brofag er sejlet ud og er ved at blive sammenstøbt med bropillerne. Brofagene, eller brodragerelementerne om man vil, er det vandrette stykke af broen, hvor vej og jernbane er.
Yderligere otte af de 4.000 ton tunge brofag er færdigstøbt i produktionslinjen i den store Hal 2 og er nu placeret ude på pladsen for at få de sidste detaljer på plads, inden de skal sejles ud og hejses op ved hjælp af et hejseværk på bropillerne.
Højere tempo med ny kran
Niels Gottlieb forventer, at næste brofag sejles ud efter påske.
- Der, hvor vi stadig har nogle erfaringer, som skal gøres, er i selve montagen af brofag og brosøjler ude på vandet, siger Niels Gottlieb.
SBJV har hentet en omkring 70 meter høj flydekran ind, som kan løfte broelementer op til 800 ton.
- Med kranen kan vi samle brosøjlerne i større klodser inde på land, inden vi sejler dem ud og hejser dem op. Det betyder, at det går hurtigere, fordi vi kun skal lave én sammenstøbning på vandet, hvor vi før samlede brosøjlen i op til seks forskellige dele. Det er bare meget mere tidskrævende at arbejde ude på vandet end inde på land, fordi du hele tiden skal have folk og mad ud, og du er udsat for vejr og vind, forklarer projektchefen.
Tager midten til sidst
Der skal bruges 48 brofag, hvoraf de 44 produceres i den store fabrikshal, og de sidste fire støbes på stedet med to i hver ende. På Falstersiden er brofagene klar, mens der lige nu arbejdes på brofagene på Masnedøsiden.
- Vi bygger fra nord og syd og ind mod midten, og i mellemtiden vokser pylonen op. Vi arbejder cirka 16 meter over vandet lige nu på pylonen. Den del af broen, der bliver båret af pylonen, vil være det sidste, der er færdigt, fortæller Niels Gottlieb.
Storstrømsbroen
- Storstrømsbroen kommer til at bestå af en dobbeltsporet jernbane- og vejbro med cykel- og gangsti.
- Broen er en såkaldt skråstagsbro ligesom Øresundsbroen og Farøbroerne.
- Pylonen bliver 102 meter høj, og gennemsejlingshøjden bliver 26 meter.
- Broen bliver knap 4 km lang og 24 meter bred.
Selve pylonen ventes færdig ved udgangen af 2024. Derefter kan de sidste brofag spændes op i kablerne.
Når der er høstet flere erfaringer med montage og sammensvejsning på vandet, er forventningen, at der hver anden uge kan sejles et brofag ud skiftevis i nord og syd.
- Vi er inde i en fase, hvor der sker meget. Overordnet set er jeg fortrøstningsfuld i forhold til, hvordan det skrider frem nu, siger Niels Gottlieb.