Per Balch Sørensens datter blev skudt på Utøya, og han ser absolut ingen mening i planer om Breivik-teater.
Danske Per Balch Sørensen, der mistede sin datter under Anders Behring Breiviks massakre på Utøya i sommer, anerkender ytringsfriheden. Men han tager skarp afstand fra CaféTeatrets planer om at basere en forestilling på massemorderens manifest.
- Det eneste Breivik vil, det er at få sit navn frem. Jeg mener ikke, at man bør ofre to sekunder mere på ham, siger Per Balch Sørensen og fortsætter:
- Vi kan ikke selv stoppe forestillingen, men sammen med andre kan vi henstille til, at den stoppes. Der er mange mennesker, som er imod.
Per Balch Sørensens udtalelser falder i kølvandet på det københavnske teaters planer om at fremføre en monolog på baggrund af den norske massemorders 1500 sider lange manifest.
Den efterladte far siger, at han hverken kan eller vil underminere ytringsfriheden, men han beder teatret om at tænke sig om.
- Hvis man arbejder med manifestet og begynder at sætte sig ind i Breiviks tanker, så føler jeg, at man giver ham opbakning. Desuden er det kun et halvt år siden, det skete, og vi mistede vores datter.
Netop den korte tid, der er gået siden Breiviks terrorangreb i Oslo og på Utøya, hvor 77 personer blev dræbt, har betydning for Per Balch Sørensen.
Han tør dog ikke komme med et bud på, hvor længe der skal gå, før begivenhederne i Norge 22. juli sidste år kan skildres.
- Men jo længere tid, der går, jo mindre ondt gør det. Og det kan da godt være, at forestillingen skal blive til noget engang, siger han.
På CaféTeatret er argumentet for at opsætte stykket, at man kun ved at trænge ind i Anders Breiviks tankemønstre kan undgå en gentagelse af tragedien.
- Det tankesæt, der ligger bag handlingerne, er ikke enestående. Det er udtryk for et politisk ideologisk ståsted. Det kan ske igen, siger CaféTeatrets kunstneriske leder, Christian Lollike, til Politiken torsdag.
I Norge vækker den forestående monolog harme blandt både terrorofrenes efterladte og i teatermiljøet.
/ritzau/