Forhandlere af Apples nye iPad bør give afslag i prisen eller tilbyde pengene tilbage, hvis køberne ønsker det, mener Forbrugerrådet.
Apple har vildledt forbrugerne ved at reklamere med en 4G-funktion, som ikke virker i Danmark, slår Forbrugerrådet fast.
- Apple markedsfører den nye iPad med 4G-funktionen, selv om netværket herhjemme slet ikke understøtter denne funktion, siger Tina Dhanda, der er jurist i Forbrugerrådet.
- Som forbruger vil man derfor efter dansk lovgivning have krav på at få pengene tilbage eller i hvert fald et forholdsmæssigt afslag, tilføjer hun.
Hvad størrelsen på nedslaget skal være, må man selv nå frem til med forhandleren, lyder det fra forbrugerjuristen.
I Australien har Apple efter pres fra de australske konkurrence- og forbrugermyndigheder lovet kompensation til købere, der føler sig snydt. Hvor stor en kompensation, der bliver tale om, er endnu uklart.
Apple erkender, at det nye apparat ikke kan udnytte supermobilnetværket i Australien. Selskabet vil nu offentliggøre yderligere informationer, så kunderne ikke efterlades i tvivl om, hvad iPad'en kan og ikke kan, skriver ABC News.
Allerede dagen før iPad'en kom ud i Australske butikker, blev Apple advaret af forbrugermyndighederne, men det ignorerede selskabet.
På den danske hjemmeside skriver Apple i en meget lille fodnote nederst på hjemmesiden, at 4G-funktionen kun virker i USA og Canada, men det er ikke godt nok ifølge Forbrugerrådet.
- Det giver ingen mening, at man på Apples danske hjemmeside går ind og bruger 4G i overskriften i markedsføringen, når man slet ikke kan bruge det herhjemme, siger Tine Dhanda.
Forbrugerrådet vil nu opfordre forbrugerombudsmanden til at gå ind i sagen.
Tina Dhanda anbefaler, at utilfredse købere i første omgang henvender sig til forhandleren med et krav om et afslag i prisen, som, man selv synes, er rimeligt, eller at få pengene tilbage.
Forbrugere, der ikke kan få deres forhandler til at give afslag i prisen, har herefter mulighed for at køre en sag i Forbrugerklagenævnet.
/ritzau/