Danskerne vil have nye motorveje, også selv om de skal betale for at køre på dem.
I en rundspørge, foretaget af Voxmeter for Ritzau, svarer 43 procent af de adspurgte, at de er parat til at betale for at kunne køre på nybyggede motorveje.
Dermed kan der være åbnet en dør for de danske trafikpolitikere, som har masser af vejprojekter på tegnebrættet, men ingen penge til at finansiere dem.
Og betalingsveje kan sagtens være en løsning, mener Jeppe Rich, som er lektor ved DTU Transport.
- Hvis staten ikke er i stand til at stille den service til rådighed, som borgerne gerne vil betale for, så er det oplagt, siger han.
Da Folketingets partier med undtagelse af Enhedslisten i februar indgik det seneste trafikforlig, måtte de konstatere, at der var sat omfattende undersøgelser i gang af en lang række vejprojekter, som der på nuværende tidspunkt ikke er penge til.
Denne kattepine skal dog ikke løses med brugerbetaling på nye veje, mener lektor Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet.
Han synes, at betalingsveje "per definition er en tåbelig løsning".
- De steder i udlandet, hvor der betalingsveje, er det karakteristisk, at bilisterne først fylder de gamle veje op, og først når det bliver for ulideligt, begynder de at bruge betalingsvejene, påpeger han.
Jeppe Rich er dog ikke enig.
- Hvis der er tale om veje, som giver folk en tidsmæssig besparelse, så viser historien, at folk har en relativt stor betalingsvillighed, når det kommer til at spare rejsetid, lyder hans modargument.
Ifølge forskeren kan man som en tommelfingerregel regne med, at danskerne er parat til at betale 70 kroner, hvis de kan spare en times rejsetid.
Harry Lahrmann peger i stedet på en alternativ finansieringskilde, som dog kræver politisk mod.
- Hvis man vil have nogle hurtige penge til veje, kan man sagtens sætte benzinafgiften op. Det er ikke noget problem, hvis man ellers kan holde til det politisk, konstaterer forskeren.
/ritzau/