Danmark er forrest i Europa i planerne om at etablere et såkaldt digitalt vejnet, der skal øge fremkommeligheden og sikkerheden i trafikken.
Fremkommeligheden, sikkerheden og miljøet i trafikken skal øges. Derfor har Danmark indtaget førertrøjen, når det drejer sig om at få indført et såkaldt digitalt vejnet.
Ingen andre lande i Europa er så langt fremme som Danmark på det område, oplyser chefkonsulent Hans Jørgen Larsen fra Vejdirektoratet.
Målet er, at alle privatbilister, lastbil- og buschauffører i deres køretøjer konstant får en helt op til samme minut opdateret information om trafikkøer, vejarbejder, ulykker, hastighedsgrænser m.v.
Informationerne skal bestå af koordineret information af eksisterende data fra vejmyndigheder, alarmcentraler, borgere og transportfirmaer.
På et møde i organisationen Geoforum i Århus tirsdag præsenterer Vejdirektoratet det foreløbige arbejde med det digitale vejnet. Med en bevilling på 20 millioner kroner og med COWI A/S som hovedentreprenør er man i gang med et såkaldt forprojekt på godt 1000 kilometer veje i syv omegnskommuner omkring København.
- Men skal det digitale vejnet gøres landsdækkende, kræver det en investering på et betydeligt trecifret millionbeløb, siger Hans Jørgen Larsen.
Idéen med det digitale vejnet er, at alle trafikanter fra deres smartphone eller GPS konstant bliver opdateret med helt aktuelle data for trafikken. Og det skal være slut med, at man bliver irriteret over, at ens GPS-udstyr ikke er opdateret med nye veje og andre forkerte informationer.
Regeringen skal allerede midt på sommeren 2011 have en midtvejsevaluering af forprojektet, så finansiering af et eventuelt landsdækkende digitalt vejnet kan indgå i næste års finanslovforhandlinger.
Bevillingen på de kun 20 millioner kroner udløber ved årsskiftet 2011-12, og Hans Jørgen Larsen har indtil nu intet bud på, hvad systemet vil komme til at koste og hvornår det kan være indført.
/ritzau/