Vinteren er skyld i, at DSB aflyser flere tog, end kontrakt med det offentlige tillader, siger trafikchef.
Det meget hårde vintervejr i starten og slutningen af 2010 bærer skylden for, at DSB sidste år har aflyst flere tog, end kontrakten med Transportministeriet tillader.
Sådan lyder forklaringen fra DSB's trafikchef.
- På de dage, hvor der var meget hårdt vintervejr, har vi valgt at køre færre tog, men de tog vi så har kørt, har været mere rettidige. Det er ikke en bevidstløs strategi for at sminke vores tal. Det er for at ramme færrest mulige kunder, siger trafikchef Stig Friisbæk.
Ved at aflyse tog har DSB forsøgt at få de tog, der kørte, til at køre mere rettidigt. På den måde mener trafikchefen, at DSB ramme færre kunder, end hvis de aflyste tog klumpede sig sammen på tognettet.
- Hvis vi bare kørte alle tog, ville de alle sammen blive meget forsinkede, fordi det skaber begrænsninger af den ene eller anden årsag. I stedet kører vi færre tog, men dem, der kører, kører mere rettidigt, siger Stig Friisbæk.
/ritzau/