Danske skoleelever har ikke været dårligere til at læse i de 15 år, Danmark har medvirket i en international undersøgelse kaldet Pirls, end de er nu.
Det viser en undersøgelse gennemført i 65 lande og regioner fordelt over hele verden.
I den danske del af undersøgelsen kan op mod 25 procent af de danske elever i dag kategoriseres som svage læsere, der hverken kan fortolke, læse mellem linjerne eller læse kildekritisk.
Her kan du se mere om fremgangsmåden i undersøgelsen:
* Pirls er en international undersøgelse af elever i 4.-klasses læsekompetencer. Pirls står for Progress in International Reading Literacy Study.
* Elevernes læsekompetence undersøges ved, at hver elev får to læsetekster. Den ene tekst er informerende, og den anden er skønlitterær. Derefter skal de svare på spørgsmål til teksten.
* Pirls undersøger elevernes læsning med henblik på to læseformål: læse for at opleve (skønlitterære tekster) og læse for at lære (informerende tekster).
* Hver elev udfylder også et spørgeskema om læsevaner, læselyst med videre. Forældre skal også besvare et spørgeskema om blandt andet læsning i hjemmet.
* Endeligt besvarer skolelederen og klassens dansklærer hver sit spørgeskema om skolen og undervisningen i dansk.
Forklaringen er ifølge undersøgelsen, at man dermed inddrager "en bred vifte af sociokulturelle faktorer, som kan influere på udviklingen af elevernes læsekompetence".
* Elevernes læsekompetence beskrives ud fra fire kompetenceniveauer. De er meget højt, højt, middel og lavt.
* Cirka halvdelen af de lande og regioner, der har deltaget - herunder Danmark - har gennemført undersøgelsen digitalt. Den anden halvdel har gennemført undersøgelsen på papir.
* Nogle lande har desuden været nødsaget til at udskyde undersøgelserne til enten efteråret 2021 eller foråret 2022. Danmark gennemførte undersøgelsen som planlagt i foråret 2021.
* 4821 elever har deltaget i undersøgelsen i Danmark fordelt på 197 grundskoler. I alt har knap 400.000 elever deltaget på tværs af landene.
* Undersøgelsen har fundet sted hvert femte år siden 2001. Danmark deltog første gang i 2006 og har siden været med i alle undersøgelser.
Kilder: Pirls og Aarhus Universitet.
/ritzau/