Projekt vil gøre Lolland Falsters 600 kilometer kystlinje til trækplaster for oplevelser for turister.
Business LF søger midler til et nyt projekt, som skal tiltrække flere turister til Sydhavsøerne og gerne sydfra.
- Turisterne efterspørger vand, og i den forbindelse har vi et uforløst potentiale på Lolland-Falster, siger konstitueret direktør i Business LF, Mikkel Wesselhoff, med tanke på øernes 600 kilometer kystlinje.
Projektet hedder “Kystnære oplevelser på Lolland-Falster”, og det er netop de kystnære tilbud, som man har tænkt sig at give et boost.
For eksempel kano- og kajaksejlads, wind- og kitesurfing eller lystfiskeri.
- Der er rigtig mange lystfiskere i Tyskland, og vi har mange fantastiske fiskesteder på Lolland-Falster, forklarer han og tilføjer, at lystfiskere ifølge undersøgelser bruger flere penge per dag end en “almindelig turist” i højsæsonen.
Derfor handler projektet overordnet om at målrette de kystnære tilbud, som der er i forvejen, og i det hele taget udnytte øernes potentiale til fulde.
Det kunne for eksempel foregå ved at kæde de forskellige tilbud sammen i en samlet pakke, der øger tilgængeligheden, så eksempelvis lystfiskeri for turister kunne tilbydes hele året.
Den målsætning støtter Østdansk Turisme, der sammen med Guldborgsund og Lolland kommuner, skal være med i en følgegruppe for projektet.