De fleste danske lønmodtagere kan frit bruge sociale medier i arbejdstiden, viser undersøgelse.
Hvis du vil på Facebook, Twitter eller LinkedIn i arbejdstiden, så er Danmark ikke et dårligt sted at være på job. 57 procent af de danske lønmodtagere har nemlig adgang til at benytte de sociale medier i arbejdstiden.
Det viser en undersøgelse fra det internationale vikar- og rekrutteringsbureau Randstad. Undersøgelsen er lavet i samarbejde med Blauw Research og Survey Sampling International, der har interviewet lønmodtagere i 27 forskellige lande verden over.
- Sociale medier spiller i dag en væsentlig rolle i virksomhedernes branding og bliver også brugt i salgsøjemed. Det giver derfor god mening at give medarbejderne fri adgang til de sociale medier, siger Jeroen Tiel, der er administrerende direktør i Randstad Danmark.
- Men det er samtidig vigtigt, at virksomhederne vurderer, om der er behov for et etisk kodeks for, hvad man kan tillade sig at skrive på de sociale medier, så medarbejderne ikke risikerer at sætte sig selv eller deres arbejdsplads i et dårligt lys.
Ifølge undersøgelsen har 38 procent af de danske virksomheder lavet retningslinjer for, hvad medarbejderne kan tillade sig at skrive på hjemmesiderne. Til sammenligning har omkring 45 procent af de norske virksomheder lavet regler for medarbejdernes færden.
Japan er det land, hvor færrest har adgang til at logge på Facebook i arbejdstiden. Her oplyser 20 procent, at de må bruge de sociale medier. Mexico topper listen med over 60 procent.
/ritzau/