Ny kampagne med fokus på det danske sprog omfatter blandt andet, at mobiltelefonbrugere gratis via telefonen kan slå ord op i Retskrivningsordbogen.
Regeringen sætter fokus på sproglig variation og forandring med en ny kampagne "Gang i sproget", som starter tirsdag. Kampagnen skal skabe større interesse for, hvad sprog er, og hvilken betydning sproget har for den enkeltes udvikling.
- Vi skal bevare kærligheden til vores sprog og fornøjelsen ved at bruge det, især i en tidsalder, hvor den globale kommunikation med engelsk i spidsen let kommer til at sætte dagsorden, siger kulturminister Per Stig Møller (K).
Den toårige kampagne tager blandt andet pulsen på dialekter, generationssprog og fagsprog. Den retter sig især mod unge i skolealderen, som via telefonen får mulighed for at slå ord op i Retskrivningsordbogen gratis.
- Det er mit håb, at danskerne vil gribe muligheden for at holde vores sprog ud i strakt arm. Se på det fra alle vinkler, kaste med det, vride det, puste det op, tage det på, tage det af, mærke på det. For sproget er ikke statisk, siger Per Stig Møller.
Der vil blive produceret en dokumentarserie til DR, som fortæller historien om det danske sprogs udvikling, og folkeskoler og gymnasier kan få besøg af eksperter under overskriften "Hyr en sproghaj".
/ritzau/